Practici inselatoare: Drepturile legale prezentate ca avantaje de catre banci
Mai multe banci au fost amendate de catre ANPC pentru practici inselatoare deoarece prezinta drepturile legale ale consumatorilor ca si avantaje ale propriilor oferte.
ANPC a efectuat un control tematic cu privire la activitatile de publicitate ale bancilor, in urma caruia institutiile financiare au fost amendate cu 570.000 lei. Controlul a fost efectuat in perioada 28 august – 6 octombrie 2017 la 15 banci.
Una dintre practicile sanctionate a fost prezentarea drepturilor conferite consumatorilor prin lege ca o caracteristica distincta a ofertei bancare. Acest lucru reprezinta practica inselatoare.
Rambursarea anticipata gratuita este impusa prin lege
ANPC a descoperit ca bancile scot frecvent in evidenta faptul ca rambursarea anticipata a creditului este gratuita. Acest aspect este insa reglementat si nu reprezinta vreun avantaj, in cazul imprumuturilor cu dobanda variabila.
“Practica utilizata de catre banca deformeaza sau este susceptibila sa deformeze in mod esential comportamentul economic al consumatorului mediu”, apreciaza ANPC, deoarece determina populatia sa ia o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o.
Creditul se poate retrage in numerar fara comisioane
Un alt caz in care drepturile consumatorilor sunt utilizate ca mijloc de promovare a ofertei este retragerea banilor din cont fara comisioane.
Legislatia actuala interzice bancilor sa incaseze comisioane pentru retragerea de numerar, in cazul sumelor acordate sub forma de credit.
Cu toate acestea, ANPC a gasit ca o banca prezenta ca avantaj al ofertei de credite ipotecare faptul ca nu se percep comisioane la retragerea creditului din contul curent.
Plata ratelor in numerar fara comision
O alta practica inselatoare gasita in pliantele bancilor a fost prezentarea ca avantaj a faptului ca ratele pot fi platite in numerar, fara a se percepe comisioane de depunere.
Si in acest caz, este vorba de un drept conferit consumatorilor de legislatia actuala privind creditele, astfel ca nu poate fi vorba de un avantaj special pe care banca il ofera clientilor.
Comisionul de analiza, datorat doar la acordarea creditului
Intr-un alt material publicitar, banca atrage clientii cu faptul ca ne se datoreaza comision de analiza, decat daca imprumutul se acorda (“200 lei comision de analiza dosar, pe care il dai doar cand primesti cerditul”).
ANPC a semnalat ca banca lasa sa se inteleaga ca acest aspect reprezinta un avantaj al propriei oferte, ceea ce nu este cazul deoarece astfel de practici sunt impuse de legislatia actuala.