UE creste gradul de protectie al turistilor

Greece travelConsiliul UE a ajuns la un acord politic cu privire la noua directiva a pachetelor turistice, prin care se introduc noi masuri de protectie pentru consumatori in domeniul serviciilor turistice.

Actuala directiva a pachetelor turistice dateaza din 1990, cand familiile isi cumparau bilete de concediu de la o agentie de turism. In prezent, majoritatea consumatorilor isi cumpara singuri de pe internet bilete de avion si isi fac online rezervari la hoteluri.

Noua directiva vine sa rezolve problemele curente cu care se confrunta consumatorii.

Asigurarea pentru faliment este extinsa

Cumparatorii sunt protejati in prezent de situatiile cand agentia de turism da faliment sau intra in insolventa, deoarece aceasta este obligata sa incheie o asigurare speciala in acest scop.

Noua directiva va extinde gradul de protectie si in cazul in care pachetelor turistice legate. De exemplu, Maria cumpara un bilet de avion dus-intors la New York. Dupa ce achizitia este finalizata, Maria primeste o invitatie pentru a rezerva o camera la un hotel in urmatoarele 24 ore.

Maria pleaca la New York si, in timp ce se afla acolo, compania aeriana da faliment. In conditiile directivei actuale, Maria va trebui sa-si procure alte bilete de avion si nu are drept la compensatie.

In noile conditii, calatoria va fi considerata un aranjament legat de servicii turistice. Noua directiva va forta companiile aeriene sa cumpere asigurare de protectie in caz de insolventa, asa cum sunt obligate acum agentiile de turism – iar Maria isi va primi banii inapoi.

Anularea concediului la costuri rezonabile

Unele pachete turistice vandute in prezent sunt disponibile, fara posibilitatea unei anularii. Intr-o astfel de situatie, consumatorul pierde toti banii daca se razgandeste. El poate cel mult transfera vacanta pe numele altei persoane.

Noua directiva va limita pierderea pe care consumatorul o va suporta. Acesta isi va putea anula rezervarea, urmand sa suporte o penalizare rezonabila.

Preturi mai predictibile

O alta schimbare favorabila pentru consumatori este ca vor putea refuza orice majorare ulterioara de tarife.

In prezent, directiva permite agentiilor de turism sa majoreze pretul serviciilor turistice, dupa ce rezervarea a fost efectuata. Conditia este ca majorarea sa nu fie semnificativa, insa nu se precizeaza ce inseamna acest lucru.

Noua directiva prevede ca in cazul in care tarifele se majoreaza ulterior, consumatorul are dreptul sa refuze oferta si sa-si primeasca inapoi banii achitati.

Pachetele personalizate vor fi mai sigure

In anumite situatii, consumatorii pot rezerva bilete de avion pe site-ul unei companii aeriene si apoi, in cosul de cumparaturi se poate adauga si o rezervare de hotel. Ulterior, ambele rezervari sunt platite in comun.

Daca atunci cand ajunge la destinatie, consumatorul gaseste hotelul in renovare, el nu beneficiaza de nicio asistenta. Daca ar fi facut aceleasi rezervari printr-o agentie de turism, acesta ar fi fost obligata sa-i gaseasca un alt hotel.

Noua directiva va obliga companiile aeriene sa ofere asistenta turistilor, atunci cand vand pachete de acest tip.
Directiva este de asteptat sa fie publicata in Monitorul Oficial pana la sfarsitul lui 2015, insa va deveni aplicabila abia dupa 30 luni de la data publicarii.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult