Masuri contra abuzurilor facute de recuperatorii de creante

Foto: Sira Anamwong/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: Sira Anamwong/ FreeDigitalPhotos.net

Statul interzice o serie de practici abuzive la care apeleaza recuperatorii de creante, atunci cand contacteaza datornicii, pentru a-i intimida sa plateasca datoriile.

Recuperatorii de creante recurg uneori la practici aflate la limita legalitatii, pentru a forta datornicii sa isi plateasca datoriile.  

Pentru prima oara, guvernul introduce o serie de masuri pentru protejarea consumatorilor ajunsi in astfel de situatii. In special, se interzic practicile prin care recuperatorii pun consumatorii in situatii jenante sau ii terorizeaza in mod repetat, prin telefoane la ore nepotrivite.

Noile prevederi au fost incluse in ordonanta de urgenta, prin care guvernul a transpus pe plan national, directiva europeana privind creditul ipotecar.

Practici interzise

Urmatoarele practici ale recuperatorilor de creante vor fi interzise:

  • cesionarea contractului de credit catre o entitate care nu are sediul in Romania;
  • perceperea de comisioane, dobanzi si dobanzi penalizatoare, cu exceptia dobanzilor penalizatoare legale;
  • perceperea de costuri aferente activitatii de recuperare, cu exceptia costurilor aferente procedurilor de executare silita;
  • utilizarea de tehnici care sa hartuiasca sau sa abuzeze orice persoana, in legatura cu recuperarea creantelor;
  • contactarea consumatorului la locul de munca in vederea recuperarii creantei;
  • contactarea oricarei alte persoane diferita de consumator, in legatura cu recuperarea creantei. Exceptie fac avocatul sau imputernicitul clientului, creditorul sau imputernicitul acestuia;
  • afisarea la usa apartamentului/blocului a notificarilor, somatiilor, adreselor in legatura cu recuperarea creantelor, cu exceptia actelor de procedura afisate la solicitarea executorului judecatoresc ori a instantei de judecata;
  • contactarea consumatorului in intervalul orar 20:00 – 9:00.

Ordonanta de urgenta a guvernului va intra in vigoare in 10 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial.

Este nevoie de o legislatie speciala pentru recuperatori

Aceasta lista de interdictii reprezinta un bun inceput, insa ea ar trebui completata cu o lege speciala care sa reglementeze in mod detaliat aceste activitati.

Sunt multe aspecte interpretabile, iar o lege speciala ar delimita mai clar limitele activitatii de colectare.

De exemplu, faptul ca este interzisa comunicarea dupa ora 20 si inainte de ora 9, nu este suficient. Tactica recuperatorilor este sa sune consumatorul in mod repetat, astfel incat sa-i creeze un disconfort cat mai mare. In practica, va fi insa greu de delimitat in acest caz, unde este granita intre abuz si nevoia de comunicare. Probabil, doar cazurile extreme vor urma sa fie sanctionate.

O solutie mult mai buna ar fi ca legea sa permita consumaturului sa stopeze definitiv aceste apeluri repetate, in cazul in care nu mai doreste sa fie contactat, asa cum se intampla de exemplu in Statele Unite.

In plus, recuperatorii ameninta deseori consumatorul cu actiuni in justitie, fara sa existe nici cea mai mica intentie pentru astfel de actiuni, sau chiar cu inchisoarea, ceea ce evident este o afirmatie falsa. Actiunile care nu pot fi puse in practica ar trebui interzise, iar recuperatorii sa fie sanctionati, cand apeleaza la asemenea tactici.

O alta problema cu care se confrunta consumatorii este faptul ca recuperatorii nu sunt obligati sa justifice sumele pretinse. In cazul in care consumatorul cere mai multe detalii, recuperatorul ar trebui sa prezinte o situatie detaliata a modului in care a ajuns la suma respectiva. Sunt cazuri sunt datoriile sunt umflate cu dobanzi si penalizari, iar consumatorul nu le poate contesta, deoarece nu primeste nicio explicatie de la recuperator.

Necesitatea unei astfel de legi pentru recuperatorii de creante a aparut dupa declansarea crizei financiare, insa autoritatile romane s-au folosit de acordul cu FMI pentru a stopa orice initiativa legislativa. Ministerul de Finante si BNR si-au asumat in cadrul angajamentelor fata de FMI sa ia masuri pentru a nu introduce o astfel de lege, cu scopul de a proteja bancile, fara sa le pese de costurile sociale.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult