Litigii bancare: Dosare solutionate record cu rol de marketing
Centrul pentru litigii bancare prezinta noi dosare cu final favorabil pentru consumator, ca strategie de marketing. Informatiile sunt insa trunchiate si nu permit unui observator extern sa aprecieze cat de avantajoase sunt solutiile date.
Centrul pentru litigii bancare incearca sa popularizeze procedurile de solutionare alternativa a disputelor cu bancile si face public un nou caz favorabil consumatorilor.
O doamna de 69 de ani din Bucuresti a depus o cerere la CSALB (centrul pentru solutionarea litigiilor cu bancile) si a obtinut o decizie favorabila, prin procedura amiabila, in doar 9 zile. Clienta a solicitat eliminarea comisionului de administrare de la un credit de nevoi personale si recuperarea sumelor platite in ultimii 3 ani.
Solutia propusa de CSALB a fost eliminarea comisionului si restituirea unei sume de 3.200 lei, propunere acceptata de banca si de client.
Centrul de litigii bancare precizeaza ca procedurile se pot efectua la distanta, fara sa fie nevoie ca un client sa se deplaseze la sediul din Bucuresti. In acest sens, este dat exemplul unei cliente din Botosani, care trimis toate documentele prin email si a ajuns la o intelegere cu banca prin CSALB.
“La Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar vin din ce in ce mai multe solicitari de rezolvare amiabila a diferendelor aparute in contractele in CHF. Ne asteptam la acest trend si suntem pregatiti din punct de vedere logistic sa le facem fata”, afirma Alexandru Paunescu, presedintele CSALB.
Multi consumatori nu au incredere in aceste proceduri
CSALB si-a inceput activitatea in martie 2016, iar in cursul anului trecut a solutionat numai 33 de dosare, conform raportului anual. Aceste cifre arata ca aceasta entitate joaca un rol marginal in prezent, in medierea conflictelor dintre banci si consumatori.
In raportul anual, CSALB arata ca exista o reticenta din partea consumatorilor in a apela la procedurile de solutionare alternativa a litigiilor si considera ca acest lucru este cauzat de lipsa unei culturi a consumatorilor pentru metodele rapide si gratuite. In conditiile in care sunt mii de procese in instanta, este putin probabil ca aceasta sa fie singura explicatie.
Aceasta entitate este una nou-aparuta, care trebuie sa castige increderea consumatorilor. Publicul trebuie sa aiba garantia ca dosarele sunt tratate cu impartialitate si corectitudine.
Singura solutie pentru a depasi acest impas este o transparenta sporita din partea CSALB, cu privire la activitatea desfasurata.
O detaliere a fiecarui caz – evident cu protejarea datelor personale ale clientilor – ar permite consumatorilor sa evalueze independent cat de corecte si avantajoase sunt deciziile amiabile.
De exemplu, in cazul clientei care si-a rezolvat problema cu banca in numai 9 zile, nu este clar, in baza carui temei legal, s-a cerut eliminarea comisionului de administrare si pentru ce perioada banca a acceptat sa inapoieze banii incasati sub forma de comision.
Nu cumva oare unii consumatorii se multumesc cu prea putin cand ar putea obtine beneficii mult mai mari in instanta? Este centrul o solutie prin care bancile evita plata despagubirilor mult mai mari ce ar rezulta din procese?
Doar o informare completa asupra cazurilor analizate ar oferi raspunsuri clare la aceste intrebari si ar putea creste increderea in CSALB, pentru a convinge publicul ca aceste proceduri merita luate in considerare.