Internet banking: Cum identificam tentativele de frauda?

Foto: David Castillo Dominici/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: David Castillo Dominici/ FreeDigitalPhotos.net

Infractorii folosesc o serie de trucuri pentru a pacali consumatorii sa isi dezvaluie datele de acces la platforma de internet banking. ExpertulBanilor.ro iti arata cum sa identifici tentativele de frauda.

Aplicatiile de internet banking folosesc masuri de securitate avansate, astfel ca riscul ca un hacker sa sparga baza de date a unei banci, pentru a fura banii clientilor este extrem de mic. Principala vulnerabilitate a serviciilor de internet banking este tocmai clientul.

Hackerii folosesc diverse trucuri pentru a pacali consumatorii sa le dezvaluie datele personale. Ulterior, ei se logheaza in cont cu aceste date, astfel ca toate masurile de securitate implementate de banca nu mai folosesc la nimic.

Emailuri false

Metoda cea mai folosita pentru a pacali clientii este trimiterea de emailuri false, care par a veni din partea bancii. Prin aceste mesaje, li se solicita clientilor sa completeze anumite informatii personale, in scopuri de verificare.

Clientul este apoi redirectionat catre o pagina falsa, care are un design aproape exact cu pagina oficiala de internet banking a bancii. In momentul in care vei completa datele de identificare pe aceasta pagina (numele de utilizator si parola), vei dezvalui hackerului informatiile de care are nevoi pentru a-ti accesa contul bancar si a-l goli ulterior de bani.

Acesta tactica este denumita in limbaj de specialitate “phishing”.

Cum recunoastem ca este o frauda?

Tentativa de frauda poate fi recunoscuta usor, daca stim la ce sa fim atenti.

1

Banca nu solicita verificarea datelor personale pe internet

Atunci cand primesti un email care pare a veni din partea bancii, prin care ti se cere sa confirmi o serie de date personale pe internet – ca parte a unei proceduri de verificare – acesta este un semnal clar de frauda.

De regula, hackerii te preseaza sa completezi formularul online, pretextand ca daca nu actionezi imediat, contul tau bancar va fi blocat.

Bancile nu fac verificari pe internet. In cazul in care banca va derula o astfel de procedura, cel mai probabil, vei fi invitat sa te prezinti intr-o sucursala. Prin urmare, nu da niciodata curs acestor invitatii, oricand de critica pare a fi situatia.

Daca esti ingrijorat ca banca va bloca accesul la bani din cont, suna la call-center-ul bancii sau chiar la sucursala unde ti-ai deschis contul.

2

Verifica adresa de URL a website-ului

Un alt mod de a te asigura ca esti pe site-ul real al bancii este sa verifici adresa URL din browser. Aceasta adresa trebuie sa inceapa cu textul “https”, ceea ce inseamna ca esti pe o pagina securizata. Acest fapt este confirmat si de aparitia unui icon cu un lacat.

Pentru a evita sa completezi datele de acces la internet banking pe un site fantoma, este recomandat sa accesezi intotdeauna aplicatia de internet banking direct de pe site-ul bancii. Astfel, tastezi in browser adresa de URL a website-ului bancii (ex. www.bcr.ro) si apoi selectezi butonul pentru internet banking.

secure-website