Cum se calculeaza intarzierea la cursele aeriene?

Foto: nitinut/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: nitinut/ FreeDigitalPhotos.net

Durata de intarziere a unei curse aeriene se determina tinand cont de momentul in care usile aeronavei se deschid si nu atunci cand aeronava atinge solul.

Anunt sponsorizat

Avans minim de la 15%. Preaprobare financiara rapida. 20% reducere la dobanda. Aplica online pentru mai multe informatii

In cazul in care o cursa aeriana are o intarziere mai mare de 3 ore, atunci pasagerii sunt indreptatiti sa primeasca o compensatie de 250 euro, conform unei decizii din 2009 a Curtii de Justitie a UE.

Recent, o persoana a dat in judecata Germanwings deoarece zborul de la Salzburg la Bonn/Koln a intarziat cu 3 ore si 3 minute, iar compania nu a vrut sa achite despagubirile cerute.

In opinia companiei, intarzierea a fost de 2 ore si 58 minute, astfel ca nu se impunea plata unor compensatii. Germanwings sustinea ca momentul sosirii este cel in care rotile aeronavei au atins macadamul pistei de aterizare.

Instanta austriaca a solicitat curtii europene sa se pronunte cu privire la notiunea “ora efectiva de sosire”.

Decizia Curtii de Justitie a UE

Curtea a considerat ca “ora efectiva de sosire” nu poate fi definita pe cale contractuala, ci trebuie interpretata in mod autonom si uniform.

In decizia sa, curtea europeana a arata ca, in timpul zborului, pasagerii raman inchisi intr-un spatiu stramt, sub instructiunile si controlul operatorului de zbor aerian. In asemenea conditii, pasagerii nu pot continua sa isi desfasoare activitatile personale, familiale sau profesionale.

Astfel de neplaceri sunt inevitabile atat timp cand zborul nu depaseste durata prevazuta. In caz de intarziere, situatia e diferita. Pasagerii nu pot recupera “timpul pierdut” pentru realizarea obiectivelor care i-au determinat sa aleaga acel zbor.

In consecinta, notiunea “ora de sosire efectiva” trebuie inteleasa ca fiind momentul in care o astfel de situatie ia sfarsit.

Situatia pasagerilor nu se schimba insa definitiv nici atunci cand rotile aeronavei ating pista de aterizare si nici atunci cand aeronava ajunge in locul de parcare, deoarece ei raman in acelasi spatiu inchis.

Numai atunci cand pasagerilor li se permite sa paraseasca avionul si cand este dat ordinul de deschidere a usilor aeronavei inceteaza aceste constrangeri.

Prin urmare, curtea stabileste ca “ora de sosire” utilizata pentru calculul duratei de intarziere a unui zbor este momentul in care se deschide cel putin una dintre usile aeronavei, cu conditia ca din clipa respectiva, pasagerilor sa li se permita parasirea aparatului.

Aceasta decizie este aplicabila in toata UE si poate fi utilizata de orice consumator pentru a solicita compensatii de la companiile aeriene.