Asiguratorii devin obligati sa participe la procedurile de mediere

ASF a fortat asiguratorii sa participe la procedurile de solutionare alternativa a litigiilor, prin intermediul SAL-Fin. O decizie similara ar fi benefica si pentru domeniul bancar.

Anunt sponsorizat

Avans minim de la 15%. Preaprobare financiara rapida. 20% reducere la dobanda. Aplica online pentru mai multe informatii
Foto: phasinphoto/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: phasinphoto/ FreeDigitalPhotos.net

In 2016 au fost introduse si la noi procedurile de solutionare alternativa a litigiilor. In domeniul financiar, functioneaza in prezent doua entitati de acest tip: CSALB  – pentru domeniul bancar si SAL-Fin  – pentru domeniul financiar non-bancar.

Aceste entitati isi desfasoara activitatea dupa regulile stabilite de directiva europeana. Consumatorul trebuie sa incerce mai intai sa rezolve disputa direct cu furnizorul, iar daca este nemultumit de raspuns, el se poate adresa acestor entitati pentru mediere sau arbitraj.

Directiva permite statelor membre sa impuna participarea obligatorie

Directiva europeana stabileste ca furnizorii pot refuza participarea la aceste proceduri, insa statele membre pot impune conditii mai restrictive.

ASF a decis recent sa impuna participarea obligatorie la mediere in sectorul de asigurari, aceasta fiind prima solutie de acest tip adoptata in Romania.

In cazul in care consumatorul alege procedura de mediere, societatea de asigurari este obligata sa participe la procedura, dar are dreptul sa respinga solutia propusa. In schimb, daca este aleasa procedura de arbitraj, decizia finala este obligatorie de aplicat.

ASF forteaza prin norma adoptata recent ca procedurile de arbitraj sa devina obligatorii in sectorul asigurarilor, pentru rezolvarea disputelor dintre pagubiti si furnizori.

Decizia ASF este justificata daca analizam raportul de activitate al SAL-Fin din anul anterior. Acesta semnaleaza ca furnizorii accepta cu greutate sau chiar deloc procedura cu solutie impusa.

Aceste refuzuri scad credibilitatea centrului de litigii in fata consumatorilor, deoarece creeaza impresia unei institutii neputincioase.

In 2016, SAL-Fin a primit doar 36 de reclamatii. In paralel, ASF a primit in mod direct peste 15.000 de petitii (din care peste 90% in domeniul asigurarilor), ceea ce arata ca noua entitate preia un flux extrem de mic de cereri.

Participarea obligatorie este recomandata daca abunda practicile incorecte

Decizia ASF este in linie cu ceea ce se intampla si pe pietele mai dezvoltate. Solutionarea alternativa a litigiilor este recomandat sa fie obligatorie in sectoarele unde exista un risc foarte mare de practici incorecte fata de consumatori.

Din pacate, piata asigurarilor de la noi se incadreaza perfect in acest tablou, existand numeroase tactici prin care asiguratorii incerca sa sub-dimensioneze valoarea daunelor.

Si in sectorul bancar ar fi de dorit ca ANPC sa adopte o decizie similara, avand in vedere numarul mare de nemultumiri dintre banci si clienti, care ajung in final sa se decida in instante.

Ca si SAL-Fin, si CSALB se confrunta cu aceeasi lipsa de credibilitate, deoarece bancile pot ignora aceste proceduri. Participarea obligatorie a bancilor la mediere ar putea intari pozitia CSALB si ar pemite consumatorilor sa apeleze cu mai multa incredere la procedurile de arbitraj.