Impozit pe cladire: Ce efecte are destinatia imobilului?
Expertul Banilor va prezinta modul in care destinatia imobilului influenteaza calculul impozitul pe cladire, datorat de proprietarii persoane fizice.
Noua legislatie fiscala a adus modificari importante din punct de vedere al impozitarii cladirilor. Daca anterior factorul determinant pentru stabilirea impozitului era calitatea juridica a proprietarului (persoana fizica sau firma) de anul acesta relevanta este destinatia cladirii fiind definite urmatoarele tipuri:
- cladire rezidentiala – constructie alcatuita din una sau mai multe camere folosite pentru locuit, cu dependintele, dotarile si utilitatile necesare, care satisface cerintele de locuit ale unei persoane sau familii;
- cladire nerezidentiala – orice cladire care nu este rezidentiala;
- cladire cu destinatie mixta – cladire folosita atat in scop rezidential, cat si nerezidential.
Inca de la inceputul anului, proprietarii de cladiri persoane fizice care isi desfasoara activitatea economica la adresa cladirilor pe care le detin printr-un PFA, o profesie liberala (ex medic, contabil, avocat etc) sau o firma au fost extrem de ingrijorati cu privire la impozitul pe care il datoreaza in 2016.
Intrebari precum: trebuie sa fac un raport de evaluare sau cum e cu cheltuielile cu utilitatile erau pe buzele tuturor acestor persoane.
Dupa ce normele metodologice au fost modificate pe 21 martie (HG 159/2015 publicata in MOf 208) pentru clarificarea modului de calcul a impozitului iar termenele pentru depunerea declaratiilor de impunere si plata primei transe a impozitului au fost prelungite cu 2 si respectiv 3 luni (31 mai 2016 – termenul de depunere a declaratiei; 30 iunie 2016 – termenul de plata a primei rate ambele prelungite de la 31 martie 2016), Guvernul a venit in ajutorul contribuabililor persoane fizice saptamana trecuta cu un ghid ilustrativ cu exemple practice pe intelesul tuturor.
Acest ghid care de altfel este primul dintr-o serie de astfel de documente pe care Ministerul Finantelor Publice intentioneaza sa le realizeze pentru a-i ajuta pe contribuabili sa-si plateasca mai usor taxele si impozitele.
Noii proprietari platesc impozit abia in anul urmator
Un alt element de noutate este ca incepand de anul acesta impozitul pe cladiri este anual, calculul acestuia facandu-se in baza informatiilor existente la sfarsitul anului anterior. Astfel, in cazul in care achizitionati o cladire in cursul anului veti plati impozit pentru ea abia de la inceputul anului urmator. Cu toate acestea aveti in continuare obligatia depunerii declaratiei de inregistrare la autoritatile fiscale in termen de 30 de zile de la data dobandirii, la fel ca si anterior.
De asemenea daca in cursul anului vindeti sau instrainati o cladire veti datora in continuare impozit pentru ea pana la sfarsitul anului in curs.
Termenul de plata a ramas acelasi respectiv in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie, inclusiv cu posibilitatea obtinerii unei bonificatii de 10% pentru plata integrala pana la primul termen de plata. Prin exceptie pentru anul 2016 termenul de plata al primei rate s-a prelungit la 30 iunie 2016. Acelasi termen se aplica si pentru prima plata a impozitului pe teren si pe mijloacele de transport
Declaratia de impunere si documentele insotitoare
Persoanele fizice care la 31 decembrie 2015 au in proprietate cladiri nerezidentiale sau cladiri cu destinatie mixta sunt obligate sa depuna, la directiile de specialitate ale primariilor, o declaratie de impunere, respectiv formularul ITL-001 pana pe 31 mai 2016.
Formularul include informatii privind destina?ia cl?dirii si este utilizat de autoritati pentru determinarea impozitului datorat anul acesta. Dupa cum am precizat si mai sus, termenul pentru depunerea formularului a fost prelungit cu 2 luni pana la 30 iunie 2016.
Declaratia de impunere va fi insotita de:
- procesul verbal de receptie lucrari de constructii, pentru cladiri construite in ultimii 5 ani sau
- actul de dobandire drept de proprietate (ex contract de vanzare-cumparare) pentru cladiri dobandite in ultimii 5 ani sau
- un raport de evaluare datat dupa 1 ianuarie 2011, in alte cazuri.
In cazul in care aceste documente insotitoare nu sunt prezentate sau nu se poate determina valoare impozabila a cladirii, impozitul datorat va fi mai mare, dupa cum preciza mai jos.
Nu se depun documentele insotitoare in cazul in care in respectiva cladire nu se desfasoara activitate economica, sau daca destinatia este mixta dar nu poate fi evidentiata distinct suprafata in care se desfasoara activitatea economica iar cheltuielile cu utilitatile nu sunt in sarcina persoanei care desfasoara activitatea economica. Declaratia de impunere va fi insotita de o declaratie pe proprie raspundere a proprietarului in acest sens. In aceste cazuri contribuabilul va plati impozitul ca si cand cladirea ar fi utilizata in scop rezidential.
Calculul impozitului pe cladiri
Cladiri rezidentiale
Proprietarul unui astfel de imobil, la adresa caruia nu se desfasoara activitati economice si nici nu este inregistrat un sediu social al unei firme, unei persoane fizice autorizate sau al unei persoane fizice ce realizeaza venituri dintr-o profesie liberala (ex contabil, avocat, medic consultant fiscal etc) nu trebuie sa depuna declaratia ITL 001, avand numai obligatia platii impozitului, pana la noile termene prevazute de Codul fiscal (30 iunie si 30 septembrie).
Cota de impunere este intre 0,08% si 0,2% (fata de 0,1% in 2015) care se aplica la valoarea impozabila, determinata la fel ca si anterior – in functie de tipul cladirii, suprafata, rangul localitatii si zona in interiorul localitatii. Cota este stabilita prin hotarare a consiliului local.
Valoarea impozabila se diminueaza pentru cladirile vechi (cu 10% pentru cladiri mai vechi de 30 de ani, 30% pentru cladiri mai vechi de 50 de ani, 50% pentru cladiri mai vechi de 100 de ani).
Cladiri nerezidentiale
Cota de impunere este intre 0,2% si 1,3% care se aplica la valoarea:
- Lucrarii de constructie (in cazul unei constructii finalizate in ultimii 5 ani)
- Cladirii rezultata din actul ce atesta transferul proprietatii (ex. Contractul de vanzare cumparare), in cazul cladirilor dobandite in ultimii 5 ani
- Rezultata dintr-un raport de evaluare, intocmit in ultimii 5 ani (datat ulterior datei de 1 ianuarie 2016)
Cota este stabilita prin hotarare a consiliului local. Pentru cladirile utilizate in domeniul agricol cota de impozit este de 0,4%.
In cazul în care valoarea cladirii nu poate fi calculata conform celor de mai sus, impozitul se calculeaza prin aplicarea cotei de 2% asupra valorii impozabile determinata ca si cand cladirea ar fi fost utilizata in scop rezidential.
Cladiri cu utilizare mixta (atat rezidentiala cat si nerezidentiala)
Daca nu se desfasoara nicio activitate economica, impozitul se calculeaza ca si cand cladirea ar fi utilizata in scop rezidential, in modul urmator:
1. daca suprafata imobilului este delimitata in functie de folosinta (rezidentiala/nerezidentiala) impozitul se determina prin insumarea impozitului aferent suprafetei folosite in scop rezidential, cu impozitul aferent suprafetei folosite in scop nerezidential (activitati economice)
2. daca suprafata imobilului nu este delimitata in functie de utilizare:
– daca se desfasoara activitate economica, iar cheltuielile cu utilitatile sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitate economica, modalitatea de calcul va fi cea aplicabila in cazul cladirilor nerezidentiale.
– daca se desfasoara activitate economica, iar cheltuielile cu utilitatile nu sunt inregistrate in sarcina persoanei care desfasoara activitate economica, se va utiliza modalitatea de calcul aplicabila cladirilor rezidentiale.
Regasiti mai jos o sinteza a regimului aplicabil cladirilor cu destinatie mixta, in functie de conditiile aplicabile:
Suprafata delimitata | Activitate economica desfasurata in imobil | Cheltuielile cu utilitatile sunt suportate de persoana care desfasoara activitatea economica | Regim de impozitare |
---|---|---|---|
Da | Da | Nu conteaza | Mixt |
Da | Nu | – | Rezidential |
Nu | Da | Da | Nerezidential |
Nu | Da | Nu | Rezidential |
Nu | Nu | Nu conteaza | Rezidential |
Prin cheltuieli cu utilitatile se intelege: cheltuieli comune aferente imobilului, cheltuieli cu energia electrica, gazele naturale, cheltuieli de termoficare, apa si canalizare.
Pentru delimitarea suprafetelor contribuabilul va atasa la declaratie documente precum contractul de inchiriere, contractul de comodat, autorizatia de construire, documentatia cadastrala, orice alte documente sau dupa caz o declaratie pe proprie raspundere in cazul in care nu exista alte documente doveditoare.