Birocratia fondurilor de pensii ridica probleme pentru consumatori

Foto: Sira Anamwong/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: Sira Anamwong/ FreeDigitalPhotos.net

Fondurile de pensii private folosesc proceduri birocratice excesive, care fac dificila exercitarea drepturilor legale de catre consumatori, fiind necesara interventia autoritatii de supraveghere.

Fondurile de pensii private au fost infiintate relativ recent, insa au proceduri de lucru foarte birocratice in relatia cu consumatorii. Acest lucru a fost sesizat de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), care a intervenit in ultimele luni prin decizii specifice, fortand administratorii sa renunte la excesul de zel.

Hartogarie excesiva la plata pensiilor

In urma unui control efectuat la Allianz Pensii Private s-a constatat ca unele dosare de plata era nesolutionate deoarece beneficiarii trebuiau sa depuna un document special, denumit extras de cont.

Scopul acestui document era sa ateste codul IBAN unde sa fie virati banii. ASF a descoperit insa ca dosarele de plata cuprindeau alte documente de unde reiesea codul IBAN, insa administratorul tinea cu tot dinadinsul sa primeasca extrasul de cont.

In consecinta, ASF a emis o decizie prin care obliga administratorul sa nu mai amane plata pensiei in contul beneficiarului in aceste situatii. Acest tip de birocatie afecta participantii de la cele 3 fonduri administrate de Allianz: AZT Viitorul Tau, AZT Vivace si AZT Moderato.

Bete in roate la transferul catre un alt fond

Un alt caz in care birocratia afecteaza drepturile consumatorilor a fost identificat la Metropolitan Life, administratorul fondului Alico.

Administratorul nu solutiona notificarile de transfer catre alte fonduri pe motiv ca cererea de transfer nu este completata corect. In acest sens, administratorul reclama fie ca denumirea administratorului sau a fondului nu este corect scrisa, fie ca cererea nu este datata. Pentru cei care nu stiu, denumirile legale ale fondurilor de pensii sunt foarte lungi. De exemplu, fondul Alico are denumirea legala “Fondul de Pensii Administrat Privat Alico”.

ASF a constatat insa ca din documentatia atasata la cererea de transfer reies toate informatiile necesare transferului, astfel ca a obligat administratorul sa solutioneze notificarile de transfer in toate aceste situatii.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult