Asigurarea de faliment a agentiilor de turism are o acoperire derizorie
Consumatorii nu sunt cu adevarat protejati in cazul in care agentia de turism da faliment, desi legea impune ca operatorii sa incheie asigurari in acest scop. Problema este ca asigurarea are o acoperire foarte mica.
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a trimis recent o atentionare prin care indemna consumatorii sa verifice daca agentia de turism are incheiata o asigurare in caz de faliment sau insolventa.
Asigurarea este obligatorie prin lege si permite consumatorilor sa isi recupereze sumele achitate pe serviciile turistice.
Aceasta obligatie legala este utila pentru consumatori deoarece agentia colecteaza banii de la turisti si trebuie sa ii plateasca catre hotelier. Daca agentia nu face plata, turistul isi pierde rezervarea.
Compensatii pentru un numar foarte mic de turistiĀ
Faptul ca agentia are incheiata o astfel de asigurare nu confera insa prea multa siguranta turistilor.
In realitate vorbim de un fals sentiment de siguranta, deoarece suma asigurata este derizorie: 10.000 dolari (echivalentul a 8.300 euro) pentru o agentie revanzatoare si 50.000 dolari (echivalentul a 41.500 euro) pentru un tour-operator.
Conform rezultatelor financiare pe 2015 anuntate de Eximtur, un turist plateste in medie 150 euro pentru o vacanta in tara si 350 euro pentru una in strainanate, iar de regula, pachetele turiste se vand pentru 2 persoane.
In aceste conditii, asigurarea de faliment este suficienta pentru a plati despagubiri pentru mai putin de 60 de pachete turiste in strainatate si aproximativ 140 de pachete turistice in tara, in cazul unui tour-operator. Veniturile anuale ale companiilor pot ajunge si la cateva sute de milioane lei pe an, astfel ca protectia oferita de aceasta asigurare este derizorie.
Prin urmare, sunt sanse mari ca in cazul unui faliment, aceasta asigurare sa se dovedeasca inutila pentru foarte multi consumatori.
De aceea, consumatorii ar trebui sa verifice in primul rand, seriozitatea agentiei de turism, sa caute opinii ale altor clienti despre agentia respectiva si sa nu aleaga agentia exclusiv dupa pretul cel mai mic.