ASF da inapoi! De ce asiguratorii nu achita daune corecte la RCA?

asf4ASF isi retrage o parte din modificarile introduse la asigurarile RCA, pentru a permite asiguratorilor sa incaseze prime mai mici decat despagubirile platite. Din acest motiv, reparatiile pe RCA vor continua sa nemultumeasca pagubitii.

La sfarsitul lui 2014, ASF a modificat normele privind asigurarile RCA, introducand un principiu de bun-simt: orice asigurator era obligat sa stabileasca tarife de prima la un nivel care sa permita acoperirea tuturor obligatiilor care decurg din aceste contracte.

Masura era una binevenita, deoarece in ultimii ani, o serie de asiguratori s-au specializat in a oferi RCA ieftin, fara sa plateasca despagibiri corecte. De fapt, principala preocupare a acestor asiguratori era cum sa gaseasca motive sa achite daune cat mai mici, incalcand drepturile consumatorilor.

Despagubirile corecte necesita prime de asigurare mai mari

Prin urmare, pentru a evita aceste practici, era nevoie ca toti asiguratorii sa stabileasca tarife la niveluri care sa acopere daunele. Evident, schimbarea ducea la scumpirea primelor pentru RCA.

In urma acestor schimbari legislative, asiguratorii au fost nevoiti sa majoreze tarifele de prime, ceea ce a nemultumit politicienii.

Initial, raspunsul ASF a fost ca piata asigurarilor este una libera, iar autoritatea nu poate impune nivelul primelor de asigurare.

“Tarifele de prima sunt notificate catre ASF, dar nu sunt supuse aprobarii. Calculele actuariale care stau la baza stabilirii tarifelor sunt realizate utilizand date statistice acumulate de asiguratori in anii anteriori si au in vedere despagubirile datorate in baza politelor RCA, precum si diferite criterii de risc”, preciza ASF intr-un comunicat la inceputul lui decembrie 2014.

De asemenea, ASF semnala ca daunele depasesc valoarea primelor incasate pe segmentul RCA, astfel ca urmarea sa impuna asiguratorilor sa corecteze acest decalaj. Despagubirile sunt platite din primele incasate, iar daca nu incasezi suficiente prime, atunci pagubitii nu de unde sa primeasca bani pentru repararea masinii.

Presiuni politice

Presiunile politice s-au inmultit intre timp. Primul ministru, Victor Ponta a cerut ASF a intervina pentru a remedia problemele, iar recent, ministrul de finante, Darius Valcov a emis chiar un comunicat de presa, prin care a cerut ASF sa regandeasca sistemul RCA pentru tinerii sub 25 ani.

“Trebuie identificata o solutie pentru a nu pune presiune pe tineri. Sunt convins ca marea parte a acestora nu isi vor putea permite sa plateasca un RCA de peste 2.000 lei. Am incredere ca speta va fi reanalizata de catre ASF, astfel incat sa venim in sprijinul tinerilor si nu impotriva lor”, a precizat ministrul de finante.

ASF face piruete de comunicare

Dupa cateva zile, ASF a cedat si a modificat norma. Ca sa-si spele imaginea, ASF spune acum ca “a flexibilizat” piata RCA.

“Este o prima masura destinata normalizarii situatiei in cazul tarifelor RCA; flexibilizam cadrul de reglementare pentru a oferi societatilor de asigurare libertatea de a isi optimiza portofoliile si de a atenua diferentele mari existente in acest moment”, afirma Misu Negritoiu, presedintele ASF.

Prin urmare, s-ar putea sa platim prime mai mici la asigurarea RCA. Dar, in acelasi timp, este posibil sa intampinam mai departe probleme atunci cand vrem sa ne reparam masina in baza politei RCA.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult