Act aditional la credit: Care sunt drepturile consumatorilor?
Modificarea contractului de credit se poate face doar cu acordul clientului. Daca banca iti propune un act aditional la credit cu care nu esti de acord, nu vei fi penalizat daca refuzi semnarea actului.
Legislatia in vigoare interzice bancilor sa introduca in contracte clauze prin care sa isi rezerve dreptul de a modifica unilateral clauzele contractuale. Iar singurul mod in care contractul semnat initial se poate modifica este daca si tu esti de acord cu modificarile propuse de banca.
Daca nu esti de acord – chiar si partial – cu unele dintre modificarile propuse, nu semna actul propus de banca.
In prezent, legislatia nu mai permite aparitia unor abuzuri, asa cum se intampla in trecut, cand bancile amenintau clientii cu rezilierea contractului de credit, daca nu acceptau noile conditii.
Art. 41 din OUG 50/2010 interzice in mod expres orice penalizare a clientilor pentru neacceptarea unui act aditional, inclusiv declararea imprumutului ca “scadent imediat” (plata imediata a soldului ramas de rambursat).
De asemenea, acceptarea tacita a actului aditional este exclusa, atunci cand consumatorul nu trimite niciun raspuns.
Singurul mod in care actul aditional poate fi valid, este daca il semnezi sau daca actul a fost intocmit, in baza unei legi ce impune modificarea contractelor de credit.
In toate cazurile, bancile sunt obligate prin lege sa anunte clientii cu cel putin 30 de zile inainte ca noile clauze contractuale sa fie aplicate, iar clientul trebuie sa aiba la dispozitie minim 15 zile pentru a accepta sau respinge actul aditional.
Respingerea actul aditional are ca efect continuarea contractului de credit in forma initiala.