Guvernul cedeaza. Tarifele RCA vor fi plafonate timp de 6 luni

Foto: vectorolie/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: vectorolie/ FreeDigitalPhotos.net

Guvernul Ciolos a decis sa plafoneze tarifele la asigurarile RCA pentru o perioada de 6 luni, pentru a face pe plac transportatorilor.

In urma presiunilor politice, guvernul a aprobat o ordonanta de urgenta prin care permite ASF sa plafoneze tarifele la RCA pentru o perioada de 6 luni.

Anunt sponsorizat

Avans minim de la 15%. Preaprobare financiara rapida. 20% reducere la dobanda. Aplica online pentru mai multe informatii

Plafonarea se va aplica pentru toate tarifele, atat pentru persoane fizice, cat si persoane juridice.

ASF va stabili tarife maximale in cel mult 30 zile de la publicarea ordonantei de urgenta in Monitorul Oficial.

Dupa ce expira perioada cu tarife plafonate, ASF va calcula tarife de referinta pe baza daunei medii pentru fiecare categorie de vehicul, raportate la frecventa producerii evenimentelor pe respectiva categorie de vehicul.

De ce plafoneaza tarifele?

“Aceasta ordonanta a fost data avand in vedere imprejurarile exceptionale manifestate prin dezechilibru major intre cerere si oferta, respectiv disfunctionalitatea evidenta a pietei asigurarilor obligatorii auto din Romania”, motiveaza guvernul Ciolos in comunicatul de presa.

In afara de aceasta succinta mentiune, Guvernul nu prezinta alte detalii despre necesitatea acestei masuri si nici nu a realizat vreun studiu de impact. Guvernul de tehnocrati s-au gandit totusi ca ar fi bine sa afle rodul muncii lor si au mandatat ASF sa publice ulterior un raport cu efectele acestei masuri.

In februarie 2016, Consiliul Concurentei a publicat un raport de 200 de pagini, in care analizeaza segmentul asigurarilor auto, inclusiv RCA.

Raportul concluzioneaza ca asigurarile RCA se plaseaza in randul industriilor cu o presiune concurentiala redusa. Sectorul asigurarilor auto se plaseaza intre modelul oligopolului si cel al concurentei monopolistice.

Consiliul Concurentei apreciaza ca exista o tendinta de deplasare a sectorului catre modelul pietei cu structura de oligopol, tendinta fiind mai importanta in cazul RCA.

La finalul raportului, Consiliul Concurentei face mai multe recomandari pentru imbunatatirea concurentei pe aceasta piata. Nu se mentioneaza insa nicaieri necesitatea plafonarii preturilor ca o posibila solutie.

Intr-un comunicat separat, ASF mentioneaza ca sunt solutii pentru stabilizarea primelor RCA, exclusiv prin solutii de piata libera, numai ca acestea isi produc efectele pe termen mediu si lung. Pe termen scurt, ASF pledeaza pentru acordarea de subventii temporare, in cazul transportatorilor mici si mijlocii.

Parlamentul pune presiune pe guvern

Preocuparea guvernului pentru a solutiona imediat problema camionagiilor, vine in contextul in care Parlamentul a devenit foarte preocupat de soarta grea a transportatorilor. Alesii poporului au audiat conducerea ASF in Parlament, mergand pana la a cere demisia presedintelui ASF.

Evident, politicienii fac aceste presiuni cu gandul la alegerile parlamentare, dorind sa mai castige niste voturi. Problema este ca guvernul tehnocrat manifesta un grad mare de obedienta fata de clasa politica.

Guvernul Ciolos s-a remarcat doar prin acomodarea bugetului de stat la deciziile populiste din Parlament, anuland toate beneficiile ajustarii bugetare din perioada de criza.

De ce protesteaza transportatorii?

Propunerea de plafonare a tarifelor a venit chiar din partea transportatorilor. Acestia protesteaza de ceva timp deoarece sunt nemultumiti ca sunt nevoiti sa achite tarife majorate la RCA.

Tarifele s-au majorat deoarece asiguratorii tepari pararesc rand pe rand scena financiara, fiind impinsi spre faliment de catre ASF. Aceste firme tepare au denaturat piata asigurarilor, prin faptul ca incasau prime mici, dar nu plateau daunele. Costurile au fost suportate in mare parte de catre consumatori, prin neincasarea despagubirilor cuvenite.

In prezent, tarifele sunt stabilite in mod liber de catre asiguratori, in functie de riscurile asiguratilor. In cazul transportatorilor, primele sunt foarte mari, deoarece si pagubele pe care acestia le genereaza sunt pe masura. Datele ASF arata ca vehiculele de transport genereaza 50% din daunele totale.