Tarifele RCA s-au plafonat pentru 6 luni

Tarifele practicate la asigurarile RCA nu mai pot depasi pragurile maxime impuse de guvern, in urmatoarele 6 luni. Societatile de asigurare au cerut interventia Comisiei Europene.

dacia-loganDin 18 noiembrie 2016, a intrat in vigoare Hotararea de guvern nr. 826/2016, prin care se impun plafoane pentru tarifele RCA, pentru o perioada de 6 luni.

Aceste plafoane sunt valabile atat pentru asigurarile vandute persoanelor fizice, cat si pentru cele oferite persoanelor juridice.

In cazul populatiei, plafonul tine cont de varsta proprietarului si capacitatea cilindrica a masinii. In schimb, in cazul companiilor, plafonul ia in calcul doar capacitatea cilindrica. In final, plafonul se ajusteaza, in functie de clasa de bonus-malus a fiecarui asigurat.

Expertul Banilor te ajuta sa afli care este costul maxim aplicabil in cazul tau, cu ajutorul Calculatorului Tarife Maxime RCA.

Cum se justifica plafoanele maxime?

Guvernul justifica necesitatea introducerii tarifelor maxime prin faptul ca asiguratorii care vindeau ieftin au iesit de pe piata, deoarece nu si-au putut acoperi costurile. In plus, alte societati se confrunta cu dificultati financiare, motiv pentru nu mai pot practica tarife mici.

Un alt motiv invocat de guvern este faptul ca exista diferente mari de preturi pe categorii de risc similare, iar primele fluctueaza prea mult.

Decizia guvernul a venit ca urmare a protestelor transportatorilor, iar punerea sa in aplicare s-a realizat extrem de rapid. Nu a existat un studiu oficial care sa justifice necesitatea interventiei statului asupra preturilor.

Asiguratorii reclama incalcarea directivelor europene

Societatile de asigurare sunt nemultumite de decizia guvernului si au sesizat Comisia Europeana cu privire la incalcarea Directivei 2009/138/CE privind asigurarile si a Tratatului de aderare.

Asociatia asiguratorilor (UNSAR) arata ca normele europene interzic plafonarea preturilor in absenta unui sistem general de control al preturilor sau posibilitatea de a acorda protectie pentru o anumita industrie.

“Avand in vedere faptul ca Romania nu are un sistem general de control al preturilor, este imposibil din punct de vedere legal sa aiba un cadru care sa se refere strict la piata de asigurari. Mai mult, modul in care au fost emise aceste reglementari conduce la ideea ca aceasta masura a fost luata doar pentru a raspunde la presiunile transporatorilor, invocandu-se o situatie de criza in piata”, apreciaza UNSAR.

Efectle interventiei statului va fi atenuarea diferentelor intre clientii cu risc inalt si clientii cu risc scazut. Prin urmare, dezavantajati vor fi clientii cu conduita rutiera buna.

Expertul Banilor a aratat ca acest efect va fi amplificat de modificarea sistemului de bonus-malus, in maniera propusa de ASF. Autoritatea doreste sa reduca discount-urile clientilor care nu produc daune si sa limiteze penalitatile suportate de cei vinovati de accidente.