Sistemul bonus-malus readuce soferii prudenti in avantaj

Soferii prudenti si-au recastigat drepturile, dupa ce ASF a modificat sistemul bonus-malus. In schimb, conducatorii auto care provoaca accidente urmeaza sa suporte penalitati mai dure la reinnoirea asigurarilor RCA.

Foto: pakorn/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: pakorn/ FreeDigitalPhotos.net

Sistemul bonus-malus a fost dat peste cap la sfarsitul lui 2016, pe fondul presiunilor politice. ASF a cautat sa scada cu orice pret costul asigurarilor RCA si a recurs la o solutie populista: diminuarea penalizarilor si limitarea bonusurilor.

Introdus in 2011, sistemul bonus-malus impunea soferilor imprudenti sa achite prime de asigurare mai mari, mergand pana la dublarea sumei de plata.

La sfarsitul lui 2016, sanctiunile s-au redus drastic, soferii fiind penalizati cu maxim 32% peste tariful standard. Pe de alta parte, bonusurile acordate conducatorilor auto prudenti au fost reduse semnificativ, de la un discount maxim de 50% pana la cel mult 32%.

Bonusul revine la maxim 50%

La 1 august 2017, ASF a modificat norma privind asigurarile auto si a readus sistemul bonus-malus mai aproape de forma initiala.

Vestea buna este ca soferii care nu produc accidente pot beneficia din nou de un discount maxim de 50%. In plus, reducerile stabilite pentru fiecare clasa de bonus sunt in general mai favorabile consumatorilor chiar decat varianta initiala a sistemului de bonus-malus, introdusa in 2011.

bonus-malus-2011-2017

Pe de alta parte, penalizarile devin mai usturatoare, soferii imprudenti putand achita prime cu pana la 80% mai mari fata de tariful standard. Mai multe detalii despre acesti coeficienti, gasiti in Ghidul Bonus Malus.

Un sofer cu risc minim ajunge sa plateasca tarife de 3,6 ori mai mici decat unul cu risc maxim. Beneficiile unui comportament prudent in trafic au devenit mult mai mari comparativ cu ceea ce prevedea legislatia anterioara.

prime-risc-minim-maxim

Penalizarile se acumuleaza mai rapid

Noua norma ASF a regandit modul de calcul al penalizarilor, fiind vizate persoanele care produc accidente repetate in acelasi an calendaristic.

In noile conditii, fiecare eveniment provocat de un sofer duce la pierderea a doua clase de bonus-malus. De exemplu, cine provoaca 3 accidente intr-un an, ajunge sa fie depunctat cu 6 clase.

Anterior, puteai fi penalizat cu maxim 4 clase, indiferent cat de multe daune provocai intr-un an. Poti simula impactul daunelor asupra tarifelor cu ajutorul Calculatorului Tarife RCA, care a fost actualizat la noua legislatie.

Clasa de bonus-malus se transfera automat pentru consumatori

Un alt aspect pozitiv este ca un consumator beneficiaza de aceeasi clasa de bonus-malus pentru orice masina detinuta. Astfel, daca ai mai multe autoturisme, beneficiezi de aceeasi reducere pentru toate contractele RCA. Evident, atunci cand produci accidente, penalizarea se va aplica pentru toate asigurarile RCA incheiate.

Persoanele care in prezent detin mai multe masini, vor beneficia la prima reinnoire de clasa cea mai favorabila.

In cazul persoanelor juridice, clasa de bonus-malus se stabileste distinct pe fiecare masina in parte.

In noua formula, este mai usor pentru un consumator sa beneficieze de istoricul pozitiv atunci cand isi achizitioneaza un autoturism nou. Anterior, transferul clasei de bonus-malus era posibil doar daca vindeai mai intai masina actuala si cumparai apoi una noua.

Procedura nu era insa una practica, deoarece majoritatea persoanelor procedeaza tocmai invers: isi cumpara mai intai o noua masina si abia apoi se ocupa de vanzarea celei vechi. Din acest motiv, foarte putine persoane reuseau sa isi transfere clasa de bonus.