RCA: Sistemul bonus malus va defavoriza soferii prudenti

ASF doreste sa modifice sistemul bonus malus astfel incat sa penalizeze mai putin soferii vinovati de accidente si sa reduca beneficiile pentru cei care circula prudent.

Foto: stockimages/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: stockimages/ FreeDigitalPhotos.net

In plina criza a pietei de asigurari RCA, ASF vine cu o propunere de modificare a sistemului bonus-malus. Proiectul nu este insa deloc favorabil pentru soferii prudenti, care nu produc accidente.

Bonusul devine mai mic si se obtine mai greu

In prezent, daca nu faci accidente, beneficiezi de reduceri la asigurarea RCA, fiind incadrat intr-una din cele 14 clase de bonus. Clasa cea mai inalta – B14 – permite o reducere de 50%. Este nevoie insa ca 7 ani consecutivi sa nu produci accidente. Doar 300 de persoane ating aceasta performanta acum.

Noua propunere a ASF este sa limiteze reducerile acordate pentru clientii care se incadreaza in clasele de bonus. In loc de 14 clase, vom avea doar 8 clase.

In aproape toate cazurile, reducerea acordate este diminuata. Cel mai mult au de pierdut cei care acum sunt incadrati in clasele B9-B14. Acestia vor fi retrogradati in clasa B8.

bonus-malus-impact-modificari
 
Reducerea maxima acordata prin sistemul de bonus-malus scade de la 50% la 32%. In plus, bonusurile vor fi obtinute mai greu. In prezent, castigi 2 clase de bonus daca in anul anterior nu ai avut accidente si cumperi o asigurare pe 12 luni. Pe viitor, vei castiga doar o clasa de bonus.

Penalizari mult mai blande pentru accidente

Propunerea ASF favorizeaza soferii care produc accidente, deoarece nu vor mai putea fi penalizati la fel de dur.

La prima vedere, pare ca noile reguli sunt mai aspre cu soferii vinovati de accidente, deoarece s-au introdus penalizari suplimentare.

De exemplu, daca produci un accident in urma caruia apar si vatamari corporale, pierzi suplimentar 2 clase fata de cele 4 stabilite in mod normal. O penalizare suplimentara de 1 clasa apare si atunci cand soferul vinovat de accident nu este proprietarul masinii.

Cea mai importanta schimbare este insa reducerea penalizarilor. In prezent, penalizarea maxima este de 100%, astfel ca soferii din clasa M8 platesc un RCA dublu fata de tariful standard. Aproape 6.000 de soferi se afla in aceasta situatie.

In noua varianta, penalizarea se reduce de 3 ori, fiind de numai 32%. In aceste conditii, diferenta de prima RCA dintre soferul cu cel mai mic risc si soferul cu cel mai mare risc scade de la 1:4 la 1:2.

prima-rca-diferenta-maxima

Modificarile propuse la sistemul bonus-malus vor atenua diferentele dintre asigurati, asa cum si tarifele maxime concepute pentru asigurarile RCA au urmarit reducerea diferentelor de tarife in plan teritorial.

In acest mod, are loc o redistribuire a costurilor de la soferii cu risc ridicat catre cei cu risc mic de accidente.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult