Rabla 2016 a luat startul

toyota-priusPersoanele interesate de programul Rabla pot merge la dealerii auto pentru a-si rezerva un loc. Aproximativ 20.000 vouchere sunt disponibile in 2016 pentru achizitia de masini noi.

Programul Rabla incepe cu o intarziere semnificativa in 2016, Autoritatea Fondului pentru Mediu (AFM) semnand contractele de finantare cu dealerii auto abia pe 14 iunie 2016.

Din acest moment, persoanele fizice care detin masini mai vechi de 8 ani pot merge la dealerii auto pentru a se inscrie in program. Expertul Banilor iti explica pasii de parcurs in Ghidul Programului Rabla.

In acest an, programul Rabla are 2 componente:

  • Rabla Clasic – care tocmai a inceput – unde statul ofera o prima de casare de 6.500 lei pentru achizitia unei masini noi;
  • Rabla Plus – prin care se incurajeaza achizitia de masini hibride si electrice.

Pentru majoritatea consumatorilor prezinta interes doar programul Rabla Clasic, care are un buget alocat de 145 milioane lei. Din aceste fonduri, se vor acoperi atat prima de casare de 6.500 lei, cat si cele 2 eco-bonusuri.

Pentru masini cu emisii mai mici de 100 grame/km, statul acorda un eco-bonus de 750 lei, iar pentru masinile hibride – inca 1.500 lei. Ministerul Mediului estimeaza ca fondurile vor fi suficiente pentru achizitia unui numar de aproximativ 20.000 de autovehicule, similar ca in anul anterior.

O treime din buget este alocata pentru Rabla Plus

Programul Rabla Plus este o noutate introdusa in acest an, prin care se acorda subventii mult mai mari, dar numai pentru masinile electrice si hibride. Programul urmeaza sa inceapa pana la sfarsitul lunii iunie.

Subventia poata numele eco-tichet si are o valoare de 20.000 lei pentru o masina electrica si 5.000 lei pentru una hibrida. In plus, daca proprietarul caseaza si o rabla, primeste de la stat si prima de casare de 6.500 lei.

Fondurile alocate acestui program se ridica la 75 milioane lei, ceea ce reprezinta o treime din bugetul total al programului Rabla. Partea buna este ca bugetul este gandit sa fie ajustat in functie de cerere.

Cel mai probabil va fi un interes mai scazut pentru programul Rabla Plus, deoarece costurile de achizitie al acestor masini sunt ridicate, iar masinile electrice sunt putin atractive, in absenta unei infrastructuri cu statii de alimentare.

In 2015, s-au vandut mai putin de 500 de masini electrice si hibride, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule. Dar comparativ cu anul precedent, s-a inregistrat o dublare a vanzarilor.
 
Programul Rabla Plus va impulsiona probabil mai departe aceasta evolutie pozitiva.

Fondurile alocate permit cumpararea de 3.750 de masini electrice, astfel ca este putin probabil ca bugetul sa fie consumat integral. In consecinta, sunt sanse mari ca programul clasic sa fie suplimentat pe parcurs, cu fondurile neconsumate ale programului Rabla Plus.

Posteaza un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata.