Pensii Private: Consumatorii acuzati pe nedrept de ignoranta

Cerintele de transparenta din sectorul de pensii private sunt neadaptate la nevoile de informare ale consumatorilor. Intre timp, ei au devenit acuzati pe nedrept de catre industie ca nu stiu sa compare corect informatiile.

Anunt sponsorizat

Avans minim de la 15%. Preaprobare financiara rapida. Aplica si te vom suna in cel mai scurt timp pentru un calcul personalizat
Foto: Sira Anamwong/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: Sira Anamwong/ FreeDigitalPhotos.net

Directorul general al BCR Pensii, Radu Craciun a publicat pe blogul sau o opinie, prin care critica beneficiarii de pensii private, deoarece nu inteleg cum functioneaza produsul si compara mere cu pere.

Nemultumirea sa este legata de faptul ca unii consumatori s-au aratat dezamagati de faptul ca suma incasata de la fondul de pensii facultative este mult mai mica decat contributiile avute. Articolul explica impactul impozitarii, insa nu ofera o solutie pentru a depasi aceasta bariera de comunicare.

Nu insa este corect ca administratorii sa dea vina pe consumatorii, pe motiv ca nu inteleg cum functioneaza produsul, atat timp cand informatiile oficiale pe care participantii le primesc de la fondurile de pensii sunt extrem de sarace si complet inutile pentru fundamentarea deciziilor.

Bunele practici de informare din UE

In ianuarie 2013, Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale (EIOPA) a publicat un raport despre bunele practici de furnizare a informatiilor pentru fondurile cu contributii definite, asa cum sunt toate fondurile active in Romania.

Raportul arata ca participantii au nevoie sa primeasca informatii care sa-i ajute sa ia decizii informate pentru a-si planifica veniturile la pensie. Daca oferim consumatorilor doar informatiile strict legale si intr-o maniera tehnica nu este deloc eficient si se poate dovedi chiar contraproductiv.

Consumatorii nu au suficient timp si rabdare pentru a studia detaliile tehnice ale produselor. Ei folosesc reguli simple pentru a procesa informatiile primite si a lua deciziile.

Recomandarile EIOPA sunt ca informatiile ar trebui structurate, pentru a fi parcurse usor.

Primul set de informatii ar trebui sa raspunda intrebarilor cheie ale consumatorului: trebuie sa iau vreo decizie vis-a-vis de strategia pentru pensionare? Voi avea un venit suficient la pensie? Pot face fata riscului financiar asumat?

Scrisoarea anuala de informare ar trebui sa permita consumatorilor sa obtina raspunsuri la intrebarile de mai sus. In plus, ar trebui oferite proiectii cu privire la venitul estimat la pensie, tinand cont de 3 scenarii: pozitiv, negativ si neutru.

Ce informatii sunt oferite in Romania participantilor?

La noi, administratorii trimit in fiecare an, o scrisoare anuala, unde sunt prezentate urmatoarele informatii: valoarea contributiilor din anul precedent, conversia contributiilor in unitati de fond si activul personal (suma acumulata in cont).

Niciuna dintre aceste informatii nu ajuta clientul sa ia o decizie. Raportul EIOPA semnaleaza ca suma acumulata la fond nu este un indicator usor de interpretat de catre consumator. “Aceasta nu ofera un raspuns la intrebarea daca suma acumulata va oferi un venit suficient. Intrarile si iesirile de fonduri nu ajuta consumatorul sa evalueze daca fondul a administrat bine economiile sale si daca rezultatul final va genera un venit suficient”, subliniaza raportul EIOPA.

Articolul directorului general de la BCR Pensii taxeaza consumatorii pentru faptul ca sunt nemultumiti de rezultatul final si nu interpreteaza corect suma acumulata la fond comparativ cu beneficiul final.

Avand in vedere concluziile raportului EIOPA, comportamentul consumatorului este firesc, atat timp cat nu i s-au oferit explicatii pe intelesul sau. Solutia nu este de a invinui pe nedrept consumatorii, cum ca ei compara mere cu  pere. Raspunsul corect este imbunatatirea scrisorii anuale de informare, la standarde europene.

Continutul scrisorii anuale este reglementat prin normele ASF, care sunt deseori modificate la propunerile industriei. In cazul in care administratorii isi doresc consumatori informati, ar putea semnala autoritatii ca este timpul ca scrisoarea anuala sa fie adaptata la nevoile consumatorilor. Experienta din Olanda – tara de origine a celui mai mare administrator de la noi si una din tarile cu cel mai bune practici de informare – poate fi luata ca reper, pentru a imbuntati comunicarea cu participantii.