Privatizarea pensiilor, decisa fulger de Parlament

Privatizarea pensiilor s-a decis cu viteza fulgerului in Romania, fara sa existe prea multe dezbateri pe marginea acestui subiect. Expertul Banilor va prezinta cum s-a ajuns la aceasta decizie.

Foto: bplanet/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: bplanet/ FreeDigitalPhotos.net

Pensiile private obligatorii functioneana de ani buni in Romania, insa este putin cunoscut modul in care statul roman a decis sa inroleze obligatoriu populatia cu varsta de pana 35 ani in Pilonul II.

Legea s-a adoptat in 3 luni de PSD

Pensiile obligatorii sunt finantate prin redirectionarea unei parti din contributiile la asigurarile sociale. Acesti bani au trecut din administrarea publica in administrarea privata.

Desi aceasta este o masura liberala, decizia privatizarii pensiilor a fost luata de catre un partid social-democrat (PSD), in 2004, in timpul guvernului Adrian Nastase.

La inceputul lunii iunie 2004, guvernul Nastase a depus in Parlament proiectul de lege privind functionarea Pilonului II, solicitand aprobarea in regim de urgenta.

Proiectul a ajuns in Camera Deputatilor la sfarsitul lui iunie si a fost adoptat cu viteza fulgerului, in numai 3 luni, in care s-a inclus si vacanta parlamentara.

Pe 30 septembrie 2004, legea a fost trimisa spre promulgare, iar pe 15 octombrie 2004 – a fost promulgata de presedintele Ion Iliescu.

Graba cu care s-a aprobat acest proiect nu se justifica, avand in vedere ca abia peste 3 ani, legea a fost pusa in aplicare, iar efectele acestei legi urmau sa fie resimtie de catre populatie abia peste cateva decenii.

Care au motivele privatizarii?

Nota de fundamentare a guvernului face referire la urmatoarele motive pentru care aceasta lege este necesara:
–    asigurarea sustenabilitatii pe termen lung a sistemului de pensii;
–    necesitatea furnizarii unor pensii mai mari decat cele din sistemul public;
–    asigurarea unei infuzii de capital pe piata interna care sa stimuleze cresterea economica si standardul de viata;
–    analizarea stadiului sistemelor de pensii private in statele membre ale UE si in statele candidate.

Evident, nu exista niciun studiu de impact care sa arate in ce masura sistemul de pensii private propus de guvernul Nastase poate atinge obiectivele de mai sus.
 
Proiectul a fost insa continuat si pus in practica de guvernul de dreapta condus de Tariceanu, pensiile private fiind asadar mai presus de culoarea politica.

Banca Mondiala, adevaratul initiator al legii

In realitate, aparitia sistemului de pensii private in Romania are foarte putin de a face cu clasa politica.

Cel mai probabil, acest proiect a fost pus pe masa guvernului de catre Banca Mondiala, care la vremea respectiva derula o campanie foarte activa in Europa Centrala si de Est, cu scopul de a raspandi modelul sau de reforma.

Cu ocazia implementarii Pilonului II in Romania, Banca Mondiala a derulat un program special de asistenta, prin care a sustinut infiintarea autoritatii de supraveghere a sectorului de pensii private, inclusiv prin dezvoltarea de reglementari, proceduri, sisteme software si hardware, achizitia de echipamente de birou si pregatirea personalului.

Practic, Banca Mondiala a furnizat o solutie la cheie pentru piata romanesca, solutie pe care a implantat-o in multe alte tari din America Latina si Europa Centrala si de Est.