Legea permite returnarea produselor cumparate online


Foto: FreeDigitalPhotos.net

Legea permite returnarea produselor si serviciilor in termen 14 zile de la data achizitionarii. Aceste prevederi se aplica pentru cumparaturile online, prin posta, telefonic sau prin teleshopping.

UPDATE: 16 iunie 2014

In cazul contractelor incheiate la distanta, dreptul de returnare este garantat prin lege, fiind prevazut in OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor in cadrul contractelor incheiate cu profesionistii.

In categoria contractelor la distanta sunt incluse vanzarile de produse si servicii care nu presupun prezenta fizica simultana in acealasi loc a cumparatorului si vanzatorului, cu utilizarea exclusiva a uneia sau mai multor tehnici de comunicare la distanta.

Art. 9 din OUG stabileste ca un consumator poate returna produsele si serviciile achizitionate, fara a fi nevoit sa invoce vreun motiv. Prin urmare, nu conteaza daca bunul achizitionat este in stare perfecta de functionare! Ai dreptul sa-l refuzi daca nu-ti place!

Cand expira termenul de returnare?

Termenul de 14 zile se calculeaza incepand cu:
–    data primirii bunurilor, in cazul produselor;
–    data incheierii contractului, in cazul serviciilor.

Daca la data incheierii contractului, consumatorul nu a fost informat, in scris sau pe alt suport durabil, cu privire la dreptul de denuntare unilaterala, atunci termenul de retragere expira la 14 zile de la data comunicarii (in cazul in care aceasta comunicare sa face dupa livrare).  

Daca nu este informat deloc, atunci consumatorul poate denunta contractul in termen de 1 an de la data achizitiei bunurilor sau serviciilor.

Costurile suportate de consumatori

Singurele costuri care pot cadea in sarcina consumatorului in aceste situatii sunt cele cu returnarea produselor. Daca produsele au fost livrate la domiciliul clientului si nu pot fi returnate in mod normal prin posta, comerciantul preia bunurile pe cheltuiala sa.

Totodata, comerciantul este obligat sa ramburseze sumele platite de client, inclusiv costul livrarii bunurilor (pentru optiunea de livrare standard). Daca ai ales o livrare expres, de exemplu, care costa mai mult, nu vei fi despagubit pentru suma care depaseste costul livrarii standard.

Returnarea de produse uzate

Consumatorul este responsabil de diminuarea valorii bunurilor care rezulta din manipularea acestora, “diferit de ceea ce este necesar pentru determinarea naturii, caracteristicilor si functionarii produselor”.

Ce inseamna concret acest lucru? Atunci cand cumperi un produs online, ar trebui sa-l probezi la fel ca in magazin sa vezi daca iti place. Nu poti purta o pereche de pantofi o saptamana si pe urma sa retunezi produsul, pentru a primi toti banii inapoi.

Chiar si asa legea protejeaza consumatorii, deoarece comerciantul este obligat sa accepte returnarea produsului, insa iti vei primi inapoi o parte din bani. Comerciantul retine o suma, pentru a-si acoperi pierderea rezultata din deprecierea bunului ca urmare a uzurii.
Legea obliga magazinele sa faca dovada diminuarii valorii produselor.

Termenul legal in care banii trebuie inapoiati de comerciant este de 14 zile de la comunicarii deciziei de retragere, de catre consumator.

Bunurile trebuie returnate catre comerciant in termen de 14 zile de la data denuntarii contractului. Pana la data primirii bunurilor sau a unei dovezi care sa ateste trimiterea lor, comerciantul poate amana returnarea banilor.

Cum se face o cerere?

Un alt aspect important ca legea introduce si un formular pentru exprimarea dreptului de retragere, astfel incat sa ajute consumatorii sa isi revendice mai usor acest drept.

FORMULAR DE RETRAGERE

Catre [aici se introduce numele, adresa postala si, daca este cazul, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de email ale comerciantului]:
 
Va informez prin prezenta cu privire la retragerea mea din contractul referitor la vanzarea urmatoarelor produse (prestarea urm?toarelor servicii):…………………………………….

Produsele/servicii au fost comandate/primite  la data ……. .

Numele consumatorului
Adresa consumatorului
Semnatura consumatorului (doar in cazul in care acest formular este notificat pe hartie)
Data

 

6 Comentarii
  • Buna ziua,
    Am cumparat in produs online si nu sunt multumita de el(adica o bluza si este mica), iar pe site la ei scrie CA daca doresc sa returnez produsul platesc EU taxa de transport. cum este de fapt legea??va multumesc!!!!

    Raspunde
    • Conform legii, singurul cost suportat de consumator este cel cu returnarea produsului. Pentru a reduce acest cost, este recomandat sa cautati o firma de curierat cat mai ieftina.

      Raspunde
      • Legea este interpretabila. 10 zile din momentul in care il primesc. Perfect, dar daca din lipsa banilor intarzii preluare cat mai mult pentru ca apoi sa-l restitui? Un minus pentru comerciant evident. De asemenea legea nu prevede si conditiile in care trebuie sa se afle un produs atunci cand este trimis. Atat de tare mi-ar placea sa ma dau cu niste schiuri super meseriase si sa le restitui dupa 9 zile fara un motiv. Asadar, exista reguli in privinta purtarii, detariorarii. Nu poti pune un produs in cutie si gata la posta. Recomanzi curierar ieftin, ai mare grija ca Posta deterioreaza colete. Sfatul meu este ca un client sa discute cu vanzatorul restituirea minus transport. Sunt firme care accepta preluarea coletelor contra tariful lor promotional. In momentul in care firma preia coletul, preia si riscul. Fan Courier, Urgent lucreaza super bine. Dar grija mare la ambalare, nu pui portelan in punga de plastic si pac eticheta. In orice caz, fiecare magazin online are o polita de retur proprie, sper nu si abuziva, care trebuie urmata. Denunti, denunti, dar nu in orice conditii. Spre exemplu, nu poti accepta retur produse folosite. Imi pun plasma pe perete, ma simt bine, dupa care gasesc un pret mai bun si solicit banii inapoi, ca de legea permite. Multi consumatori nu cunosc legea, de aici si confuzia majora si umplu ANPC cu petitii nefondate.

        Raspunde
  • Buna ziua,
    Tot in ordonanta 130 din 2000, articolul 6 spune :
    Art. 6. – Dispozitiile prezentei ordonante nu se aplica:


    f) in cazul comertului electronic.
    Eu din asta inteleg ca de fapt, daca eu cumpar ceva online, nu sunt protejat de aceasta lege.
    Ma puteti lamuri?
    Multumesc

    Raspunde
  • Va rog sa ma ajutati si pe mine cu o informatie! Care este situatia in cazul unui magazin online care vinde metraje pentru perdele si draperii? In cazul in care clientul doreste se pot croi dupa dimensiunile cerute, dar daca se returneaza ele nu mai pot fi folosite. In cazul in care se cumpara metraj fara modificari e ok, dar daca sunt modificate se mai pot returna? Se mentioneaza in lege ceva in acest sens? Multumesc!

    Raspunde

Posteaza un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata.