Furnizorii de credite rapide incalca drepturile consumatorilor

Contractele pentru credite rapide contin clauze care nu respecta drepturile consumatorilor, prevazute in legislatia actuala. Concluzia reiese dintr-un control recent al ANPC in randul IFN-urilor.

Foto: 1shots/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: 1shots/ FreeDigitalPhotos.net

Numarul finantatorilor care ofera credite rapide a crescut semnificativ in ultima perioada, acestia promovandu-si agresiv serviciile, in special, in mediul online. Un control realizat de ANPC arata insa ca o parte din drepturile consumatorilor sunt ignorate de acesti furnizori.

In perioada mai-iunie 2017, ANPC a verificat contractele de credite incheiate de 40 de institutiile financiare nebancare (IFN). In 37 de cazuri s-au constatat abateri de la legislatia privind drepturile consumatorilor.

Daca analizam abaterile, observam ca multe dintre acestea sunt specifice creditelor rapide.

Nu exista procedura pentru rambursarea anticipata

ANPC a constatat ca nu este clar specificat, in unele cazuri, dreptul la rambursarea anticipata si nu exisa procedura pentru rambursarea anticipata sau partiala.

Creditele rapide se acorda pe perioada scurte – de la cateva zile la maxim 30 zile – astfel ca unii furnizori nu si-au pus problema sa ofere aceasta facilitate prevazuta de lege.

Comisioane ilegale

Legislatia actuala reglementareaza foarte strict tipurile de comisioane care pot fi practicate la credite.

Finantatorii de credite rapide au introdus insa un comision suplimentar, denumit comision de prelungire. Acesta este perceput atunci cand are loc prelungirea scadentiei initiale, iar valoarea comisionului era diferita in functie de suma imprumutata.

In alte cazuri, finantatorii solicitau comisioane de analiza diferite, in functie de suma imprumutata. Si acest comision este ilegal, deoarce legea impune ca valoarea acestui comision sa fie unica pe tip de credit.

O alta abatere constatata a fost practicarea unui comision de administrare, incasat in avans si integral. Finantatorul nu a putut explica motivul pentru care il incaseaza in avans.

Penalizari mai mari decat prevede legea

Dobanda penalizatoare la credite poate fi cu cel mult 3 puncte procentuale mai mare decat dobanda curenta la credit. Aceasta restrictie a fost introdusa in septembrie 2016.

Unii finantatori nu respecta aceasta limita, percepand penalitati dincolo de acest prag.

Aceasta restrictie pune probeleme serioase finantatorilor care acorda credite rapide cu cost zero. In caz de restante, dobanda maxima cu care se poate penaliza un consumator este de numai 3% pe an.

Consumatorul nu primeste o dovada ca s-a stins creditul

Atunci cand consumatorul ramburseaza integral un credit, finantatorul este obligat sa furnizeze un document care sa ateste acest lucru.

In cazul IFN-urilor, ANPC a constatat ca acest lucru nu se intampla. Unii finantatori trimit un SMS, insa acest lucru nu este considerat suficient de catre ANPC.

Informatii precontractuale incomplete

In materie de publicitate, Protectia Consumatorului a observat ca nu se mentioneaza intotdeauna informatiile obligatorii prevazute de lege, iar fisa standard cu informatii la nivel european nu este oferita consumatorilor in toate cazurile.

In alte situatii, costul total al creditului este incorect, nu se ofera un exemplu reprezentativ pentru DAE sau ipotezele folosite in calcul DAE sunt omise.

Finantatorii, obligati sa inapoieze comisioanele ilegale

In urma acestei actiuni, ANPC a aplicat 62 de avertismente si amenzi in valoare de peste 330.000 lei.

Finantatorii sunt obligati sa restituie sumele incasate fara temei in 15 zile si sa modifice contractele pentru a respecta prevederile legale

Totodata, IFN-uri au fost obligate sa inceteze practicile comerciale incorecte.