Curse aeriene: Comisia Europeana propune noi drepturi pentru pasageri


Foto: Tim Beach/ FreeDigitalPhotos.net

Comisia Europeana a prezentat un pachet de masuri care va asigura noi drepturi pentru pasageri la cursele aeriene. ExpertulBanilor.ro va prezinta cum vor fi afectati consumatorii.

In prezent, drepturile clientilor sunt reglementate la nivel comunitar prin Regulamentul 261/2004, care stabileste o minima protectie pentru persoanele ale caror zboruri sunt amanate sau au intarzieri majore.

Aceste reguli au dus in timp, la reducerea numarului de zboruri anulate. In multe cazuri, insa, s-a observat ca desi consumatorii beneficiaza de drepturi importante, ele nu sunt respectate de catre companii.

Comisia propune ca pasagerii sa fie informati despre situatia zborului (daca este amanat sau intarziat) cat de repede este posibil, dar nu mai tarziu de 30 de minute dupa ora planificata de plecare.

Cand se pot invoca situatii exceptionale?

O alta modificare se refera la definirea “situatiilor exceptionale”. Acestea sunt cazurile cand zborurile pot fi amante, fara plata de despagubiri.

Comisia propune ca situatiile exceptionale sa fie considerate cele care nu au legatura cu desfasurarea normala a activitatii si care nu pot fi controlate de transportator. In plus, sunt date exemple cu astfel de situatii, precum dezastre naturale sau greva controlorilor de trafic.

In schimb, problemele grave identificate cu ocazia mentenantei de rutina nu pot fi incluse in aceasta categorie.

Asistenta si compensatii pentru pasageri

In prezent, pasagerii au dreptul la asistenta, daca zborul are intarzieri de 2, 3 sau 4 ore, in functie de distanta pana la destinatie. In urma unei decizii a Curtii Europene de Justitie, ei pot solicita compensatii, daca zborul intarzie mai mult de 3 ore.

Noile reguli propuse de Comisie vizeaza ca pasagerii sa beneficieze de asistenta si ingrijire, daca zborul intarzie mai mult de 2 ore, indiferent de distanta calatoriei.

Comisia propune acordarea de compensatii doar in urmatoarele situatii:

  • intarzierea zborului cu 5 ore pentru toate cursele intra-comunitare si pentru zborurile internationale pe distante de pana in 3.500 km;
  • intarziere de peste 9 ore pentru calatorii de pana in 6.000 km
  • intarziere de peste 12 ore pentru calatorii de peste 6.000 km.

 

Comisia doreste extinderea perioadei de intarziere pentru a da timp suficient companiilor ca sa repare defectiunile ce pot aparea. In plus, considera ca prioritatea clientilor nu trebuie sa fie incasarea de despagubiri, ci sa ajunga cat mai repede si in siguranta acasa. In paralel, obliga companiile sa acorde asistenta mai rapid in astfel de situatii.

Daca zborul intarzie mai mult de 1 ora, pasagerii trebuie sa aiba acces la toalete, aer conditionat, servicii medicale si apa potabila.

Daca zborul intarzie mai mult de 5 ore, clientul va putea renunta la calatorie si va primi banii inapoi.

Redirectionarea calatorilor cu o alta linie aeriana

O alta problema este ca actualul regulament obliga companiile sa asigure transportul pasagerilor cu o alta linie aeriana, daca zborul are intarzieri majore. Nu este definit insa ce este “intarziere majora”, astfel ca o companie poate amana cat vrea aceasta procedura, pana cand isi rezolva problemele. Intre timp, calatorii pot sta zile bune in aeroport.

Pentru a evita astfel de situatii, redirectionarea pasagerilor cu o alta linie aeriana sau cu alt mijloc de transport va fi obligatorie daca intarzierea este mai mare de 12 ore.

Calatorii cu escala

Propunerea Comisiei urmareste si reglementarea clara a dreptului pasagerilor care au o calatorie cu escala.

Daca rateaza o legatura din cauza unei intarzieri, ei vor beneficia de noi drepturi:

  • vor primi asistenta dupa 2 ore de asteptare si compensatii daca ajung la destinatie cu o intarziere de 5 ore pentru toate zborurile intra-comunitare si pentru zborurile internationale de pana in 3.600 km;
  • compensatiile se acorda dupa 9 ore de intarziere la zborurile de pana in 6.000 km si 12 ore pentru cele mai mari de 6.000 km.

 

Probleme cu bagajele

In prezent, nu este clar daca un pasager al carui zbor s-a reprogramat, beneficiaza de aceleasi drepturi, ca si cei cu zboruri amanate sau anulate. Comisia propune ca ei sa fie tratati la fel, daca zborul s-a reprogramat cu mai putin de 2 saptamani inainte de ziua plecarii.

O alta propunere este ca persoanele sa isi poata corecta numele scris eronat, in mod gratuit, cu maxim 48 ore inainte de plecare.

De asemenea, Comisia propune reguli mai stricte in ceea ce priveste manipularea bagajelor:

  • conventia de la Montreal, stabileste limite de despagubire pentru companii in ceea ce priveste bagajele. Comisia doreste sa permita pasagerilor sa isi declare valoarea bunurilor – fara nicun cost suplimentar. In caz de pierdere sau deteriorare a bagajului, valorile declarate se vor adauga la limitele de despagubire;
  • companiile trebuie sa furnizeze pasagerilor formulare pentru reclamatiile legate de bagaje, astfel incat clientii sa poate respecta termenul in care se pot depune plangeri, conform conventiei de la Montreal;
  • drepturile pasagerilor stabilite prin conventia de la Montreal nu sunt verificate daca se respecta de nicio autoritate nationala. Conform propunerii Comisiei, aceste atributii vor fi preluate de o autoritate in fiecare stat membru;
  • propunerea Comisiei stabileste noi reguli de informare cu privire la bagajele de cala si de cabina, astfel incat consumatorii sa stie inca din momentul achizitiei biletelor, care sunt conditiile impuse.

 

Termen de raspuns la reclamatii

Procedura de solutionare a reclamatiilor va fi imbunatatita, deoarece in prezent, clientii trimit plangeri catre liniile aeriene, la care nu primesc niciun raspuns.

Propunerea Comisiei impune proceduri clare de preluare a plangerilor (formulare online, email) si impune un termen maxim de 2 luni, in care compania trebuie sa trimita un raspuns.

Totodata, clientii vor putea reclama companiile aeriene catre autoritatile nationale, care le vor putea sanctiona.

Protectie in caz de faliment

Atunci cand compania aeriana intra in insolventa, aceasta trebuie sa redirectioneze clientii printr-o alta linie aeriana, pe propria cheltuiala. In practica, acest lucru se intampla insa foarte rar.

De aceea, autoritatile nationale vor fi abilitate sa monitorizeze situatia financiara a companiilor aeriene si sa colaboreze intre ele, pentru a se asigura ca suspendarea traficului va avea un impact minim asupra pasagerilor. In paralel , Comisia va incuraja dezvoltarea unor produse de asigurare si a unor scheme de returnare a banilor pe cardurile de credit, pentru a proteja consumatorii de insolventa transportatorilor.