CSALB nu poate solutiona majoritatea reclamatiilor

Centrul pentru litigii bancare nu reuseste sa solutioneze majoritatea litigiilor semnalate de consumatori in legatura cu bancile, iar dosarele ajung sa fie clasate in diverse motive.

Foto: iosphere/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: iosphere/ FreeDigitalPhotos.net

Tot mai multi consumatori se indreapta catre centrul de litigii bancare (CSALB), cu scopul de a-si rezolva disputa avuta cu banca.
 
In prima jumtate a anului 2017, s-au primit in medie 27 de cereri conforme pe luna. Fata de anul trecut, numarul de cereri a sporit cu aproape 15%.

Din pacate, CSALB nu resuseste sa solutioneze cea mai mare parte a dosarelor deschise, iar acest fenomen se amplifica.

In semestrul I din 2017, 65% din dosare au fost clasate, in timp ce in cursul anului trecut, 60% dintre cererile conforme au ajuns clasate.

Motivele de refuz ale bancilor

Centrul nu prezinta o statistica cu privire la motivele de clasare, ci doar le enumera, astfel ca este dificil de tras o concluzie. Unele motive arata indiferenta bancilor fata de aceste proceduri.

Unele banci refuza pur si simplu sa participe deoarece considera ca nu este nimic in neregula cu clauzele contractuale.
 
In alte cazuri, refuzul apare deoarce consumatorul a refuzat ofertele facute inainte de conciliere. Este ironic faptul ca solicitantul este obligat inainte chiar de CSALB sa incerce in prealabil solutionarea amiabila cu banca, pentru a putea deschide un dosar. Iar ulterior banca refuza orice negociere prin intermediul CSALB, pretextand ca a oferit deja consumatorului o solutie, dar acesta nu a acceptat-o.

dosare csalb

In alte situatii, banca refuza CSALB intr-o maniera mai eleganta, spunand ca prefera sa incheie litigiul in mod direct cu consumatorul si nu are nevoie de ajutorul centrului.

Evident sunt si cazuri cand dosarul nu poate fi solutionat deoarece nu sunt indeplinite conditiile legale, motiv pentru care acesta este clasat. CSALB nu publica insa informatii despre numarul acestor dosare.

Dosarele solutionate sunt foarte putine

CSALB a reusit sa solutioneze numai 22 de dosare in semestrul I din 2017. Raportat la numarul cererilor conforme, rata de succes a centrului este de numai 14%. Un procent similar s-a inregistrat in cursului anului trecut.

Pana acum, centrul s-a dovedit destul de ineficient in a solutiona problemele clientilor, avand numai 55 de dosare solutionate de la infiintare si pana la sfarsitul lui iunie 2017.

Pe de alta parte, functionarea centrului este de destul de costisitoare, in 2016, cheltuielile totale fiind de 1,5 milioane lei. Daca raportam aceasta suma la numarul dosarelor solutionare reiese un cost mediu pe dosar solutionat de peste 10.000 euro.

CSALB: Cifre cheie 2016

Dosare solutionate: 33

Cheltuieli totale: 1,5 milioane lei

Cost per dosar solutionat: 46.576 lei

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult