Consumatorii ar putea fi avertizati de costul fiecarei operatiuni la bancomat

Foto: Naypong/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: Naypong/ FreeDigitalPhotos.net

ANPC vrea sa oblige bancile sa afiseze comisioanele inaintea fiecarei tranzactii efectuata cu cardul la ATM.  Bancile spun ca, la unele tranzactii, se vor confrunta cu probleme tehnice si legale.

Anunt sponsorizat

Avans minim de la 15%. Preaprobare financiara rapida. 20% reducere la dobanda. Aplica online pentru mai multe informatii

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a emis un proiect de ordin prin care urmareste sa impuna o mai mare transperanta in utilizarea bancomatelor.

Fiecare banca stabileste un tarif de comisioane pentru diversele operatiuni care se pot efectua cu cardul. Aceasta lista se intinde de regula pe o pagina, astfel ca este dificil pentru consumator sa memoreze toate costurile pe care le poate plati, prin utilizarea cardului. In cazul in care ai mai multe carduri, situatia este si mai dificila.

Afisarea comisionului inainte de efectuarea tranzactiei

Prin ordinul propus de ANPC, bancile ar urma sa afiseze pe ecranul ATM-ului, comisionul asociat pentru fiecare tranzactie, inainte ca operatiunea sa fie efectuata. Astfel, consumatorii ar afla din timp cat ii costa fiecare operatiuni si ar avea ocazia sa renunte la tranzactiile prea costisitoare.

Unele banci, precum Garanti Bank, ofera deja posesorilor de carduri posibilitatea de a cunoaste costul fiecarei operatiuni. Insa, facilitatea este disponibila doar atunci cand cardurile Garanti sunt utilizate la ATM-urile bancii.

In cazul in care folosesti cardul la un ATM ce apartine unei alte banci, atunci vei afla comisionul platit abia in extrasul de cont (dupa ce faci operatiunea). Ordinul ANPC ar urma sa forteze bancile sa precizeze nivelul comisionului si in asemenea situatii.

Evident, acest lucru ar fi extrem de util pentru consumatorii, deoarece atunci cand utilizam cardul la ATM-urile altor banci suportam costuri mult mai mari pentru retragerea de numerar.

Cardul este utilizat la ATM-ul altei banci: Probleme tehnice

Reprezentantii bancilor spun insa ca apar probleme tehnice in aceste situatii, care nu fac posibila afisarea comisionului.

Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) afirma ca afisarea comisionului in aceste cazuri “ar necesita schimbari inclusiv la nivelul sistemelor MasterCard si Visa si ar presupune ca orice banca din sistem cu retea de ATM sa poata vedea in timp real comisioanele tuturor celorlalte”.

Asociatia spune ca exista categorii de clienti care beneficiaza de conditii preferentiale (altele decat cele din tariful standard), iar dezvaluirea lor intre banci ar ridica probleme legate de respectarea practicilor anticoncurentiale si a secretului bancar.

O alta problema ar aparea la utilizarea cardurilor in valuta. Operatiunea este procesata la o data ulterioara celei in care s-a efectuat tranzactia, astfel ca nivelul comisionului depinde de un curs de schimb stabilit peste cateva zile. Si la cardul de credit ar fi o problema tehnica, in opinia asociatiei, deoarece unele tranzactii sunt purtatoare de dobanda.

Nu in ultimul rand, bancherii cer sa aiba o perioada mai lunga la dispozitie pentru a face modificarile tehnice necesare.