Comisionul de analiza dosar credit: Ce drepturi au consumatorii?


Foto: luigi diamanti/ FreeDigitalPhotos.net

Comisionul de analiza dosar este unul din costurile legale, pe care bancile au voie sa le perceapa la credite. ExpertulBanilor.ro iti arata care sunt avantajele obtinute de consumatori.

Comisionul de analiza dosar este reglementat foarte strict in prezent, astfel ca un consumator este mult mai protejat decat in trecut.

Acest comision se plateste in momentul acordarii creditului. Comisionul trebuie sa respecte obligatoriu urmatoarele cerinte:

  • comisionul trebuie exprimat in suma fixa si nu depinde de valoarea creditului;
  • comisionul nu se plateste decat daca imprumutul se aproba;
  • comisionul poate fi incasat de banca doar daca in contract este prevazut sub denumirea de “comision de analiza dosar”.

 

In trecut, bancile abuzau deseori de consumatori si incasau comisioane, ca procent din valoarea creditului. Aceasta solutie era incorecta, deoarece analiza unui dosar presupune costuri fixe pentru banca, indiferent de suma imprumutata.

Singura diferenta apare intre tipurile de credite. De exemplu, un credit imobiliar implica cheltuieli mai mari cu verificarea dosarului decat un credit de nevoi personale. In aceasta privinta, legea permite bancilor sa stabileasca costuri distincte cu analiza dosarului intre un credit de consum si unul ipotecar. Dar, doua credite ipotecare trebuie sa aiba costuri egale cu analiza dosarelor.

Un alt aspect foarte important este ca plata comisionului nu este obligatorie pentru client, daca nu primeste credit. Situatia este fireasca, deoarece banca ar putea obtine venituri in continuu, doar prin respingerea clientilor care solicita credite.

Obligativitatea denumirii comisionului intr-un singur fel este de asemenea benefica, deoarece opreste tentatia bancilor de a-si boteza comisioanele cu diverse denumiri. Acest lucru genera confuzie in randul consumatorilor, care nu mai stiau la ce costuri sa fie atenti.