Centrul SAL accepta litigii bancare de orice valoare

Foto: FrameAngel/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: FrameAngel/ FreeDigitalPhotos.net

Centrul pentru litigii bancare a eliminat pragul minim de la care accepta solutionarea disputelor dintre banci si clienti, extinzand astfel numarul de cazuri pentru care consumatorii pot cere despagubiri.

Disputele dintre banci si clienti pot fi solutionate in afara curtilor de judecata cu ajutorul CSALB, centrul de litigii dedicat pentru domeniul bancar.

Una din conditiile impuse de CSALB era ca valoarea litigiului sa fie mai mare de 1.000 lei, pentru a analiza un dosar. Acest prag a fost acum eliminat, astfel ca orice litigiu dintre banca si client, poate fi investigat de CSALB, indiferent de suma.

Orice despagubire conteaza pentru consumator

Din experienta acumulata in 6 luni de functionare a centrului SAL am ajuns la concluzia ca nevoile oamenilor care deriva din litigiile cu institutiile financiar bancare si nebancare sunt extrem de variate. Si, indiferent ca vorbim de litigii insemnate financiar sau doar simbolice, ele sunt la fel de importante pentru consumatorii, ca si nevoia de a le rezolva”, afirma Alexandru Paunescu, membru in Consiliul de Coordonare al CSALB.

Pragul de 1.000 lei impus de CSALB nu era insa deloc o suma simbolica pentru consumatori, fiind aproape egal cu salariul minim pe economie.

Din cauza acestui prag, deveneau eligibile pentru solutionare cu precadere, litigiile provenind din credite, unde sumele datorate catre banca sunt cele mai mari.

In cazul celorlalte produse financiare, pagubele suportate de clienti tind sa fie mai mici si astfel ieseau din sfera de acoperite, oferind motive de frustrare pentru consumatori.

Litigiile de mica valoare sunt mai usor de rezolvat prin CSALB

Decizia CSALB este una salutara, deoarece rolul acestor centre este sa preia tocmai litigiile marunte dintre banci si clienti. In aceste situatii, consumatorii ezita sa apeleze la instantele judecatoresti, deoarece costurile de judecata sunt disproportionate comparativ cu valoarea prejudiciului.
 
In schimb, atunci cand valoarea prejudiciului este mare, consumatorii au avut vreo retinere ca sa dea bancile in judecata la scara larga, asa cum experienta din ultimii ani ne-a demonstrat fara echivoc.

Filtru suplimentar la acceptarea dosarelor

Procedura de consiliere a fost modificata si s-a introdus o etapa de filtru, cand se selecteaza dosarele acceptate. Acceptarea unui dosar se face acum dupa ce se primeste si raspunsul bancii. Anterior, era suficienta cererea consumatorului, fara a se cere informatii de la banca.

In acest moment, din 144 de cereri primite de la consumatori, 25% sunt in etapa de filtru.

In cazul procedurii de arbitraj (cand procedura se finalizeaza cu o solutie impusa), regulamentul permite acum ca toate documentele sa fie transmise prin email, eliminand necesitatea suportului pe hartie.

Posteaza un comentariu

Adresa de email nu va fi publicata.