Centrul pentru litigii bancare a inceput sa functioneze

Foto: saphatthachat/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: saphatthachat/ FreeDigitalPhotos.net

Consumatorii care vor sa dea banca in judecata au acum la dispozitie o varianta mai ieftina. Ei pot evita costurile de judecata daca apeleaza la centrul pentru litigii bancare, unde procedura este gratuita pentru consumatori.

Un proces in instanta cu banca presupune costuri importante, pe care un consumator nu este dispus intotdeauna sa le plateasca.

Atunci cand suma contestata este de valoare mica, aceste costuri descurajeaza clientii in a-si mai cere drepturile in curtile de judecata. Procesele sunt de durata, cu multe termene, iar avocatii costa.

De acum inainte exista insa o alternativa: Centrul de Solutionare Alternativa a Disputelor in Domeniul Bancar (Centrul SAL Bancar). Orice consumator care se considera nedreptatit de catre o banca sau o institutie financiara nebancara se poate adresa acestei entitati, fara sa suporte niciun cost.

Conditii pentru acceptarea cererii

Inainte de a face cerere catre Centrul SAL este necesar ca solicitantul sa faca dovada ca a incercat sa solutioneze in mod direct reclamatia cu banca. In acest sens, trebuie atasata cererea facuta catre banca, prin care ai solicitat recuperarea unei sume si raspunsul primit.

Centrul SAL Bancar nu solutioneaza urmatoarele litigii:

  • valoarea litigiului este mai mica de 1.000 lei;
  • litigiul se refera la o cauza pentru care s-a pronuntat o hotarare judecatoreasca sau arbitrala definitiva;
  • a trecut mai mult de un an de la data producerii faptei.

Cum sunt solutionate litigiile?

In momentul in care depune cererea, consumatorul are de ales intre doua solutii: procedura de conciliere si cea de arbitraj.

Procedura de conciliere are ca rezultat propunerea unei solutii pentru litigiul analizat de catre Centrul SAL. Solutia nu este insa obligatorie pentru niciuna dintre banci. Prin urmare, poti castiga litigiul cu banca, insa daca aceasta nu vrea sa accepte solutia propusa, nu vei recupera banii solicitati. In plus, partile se pot retrage oricand din procedura de conciliere.

Pe de alta parte, procedura de arbitraj se finalizeaza cu o decizie a Centrului SAL, care este obligatorie pentru ambele parti. Hotararea arbitrala este definitiva si are efectele unei hotarari judecatoresti definitive.

In cazul in care consumatorul este nemultumit de hotararea data, el nu se mai poate adresa instantelor jdecatoresti, pentru reanalizarea plangerii. El poate contesta in instanta decizia doar din punct de vedere procedural, in sensul ca nu s-au respectat conditiile impuse de lege pentru judecarea litigiului.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult