Ce drepturi ai la incheierea unui contract prin telefon?

Foto:  Ambro/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: Ambro/ FreeDigitalPhotos.net

Companiile de telefonie incheie deseori contracte cu consumatorii prin convorbiri telefonice. ExpertulBanilor.ro iti prezinta drepturile consumatorilor in asemenea situatii.

Anunt sponsorizat

Avans minim de la 15%. Preaprobare financiara rapida. 20% reducere la dobanda. Aplica online pentru mai multe informatii

Practica de a incheia contracte la telefon este raspandita in randul companiilor care ofera servicii de telefonie fixa si mobila. In acest caz, pot fi reinnoite contractele sau achizitionate optiuni suplimentare printr-un simplu apel telefonic.

OUG 34/2014 privind drepturile consumatorilor include o serie de prevederi, prin care se stabilesc reguli in cazul contractelor incheiate prin telefon.

Atunci cand un agent de vanzari apeleaza telefonic un consumator in vederea incheierii unui contract, aceasta este obligat la inceputul conversatiei sa se prezinta, sa precizeze compania in numele careia il contacteaza si scopul comercial al conversatiei.

Contractul nu e valabil fara confirmarea scrisa a clientului

Daca se incheie un contract prin telefon, angajamentul consumatorului incepe doar dupa ce acesta transmite consimtamantul scris catre furnizorul de servicii sau semneaza oferta. Prin urmare, acceptarea verbala de catre consumator a ofertei propuse nu are nicio valoare juridica.

Aceste prevederi sunt foarte importante deoarece elimina situatiile cand agentii de vanzari aplica tactici agresive pentru adaugarea unor optiuni la abonamente. Sunt cazuri cand clientul este sunat pentru prezentarea unei optiuni si aceasta este activata instantaneu, desi clientul nu a inteles intreg mecanismul de tarifare.

Aceste practici pot duce la facturi incarcate cu costuri suplimentare, de care nu poti scapa asa usor. In general, companiile de telefonie nu au nicio problema in a activa imediat o optiune, insa au nevoie de cateva luni pentru a face operatiunea inversa, fortand consumatorii sa suporte costuri aditionale, pentru servicii pe care nu le mai doresc.

In noile conditii legislative, clientul va primi un email cu termenii ofertei dupa incheierea conversatiei, pe care va trebui sa-l confirme. Astfel, el va avea sansa sa citeasca in liniste ce presupune oferta prezentata telefonic, inainte ca aceasta sa fie activata.