Carduri contactless: Blocarea nu elimina riscul de frauda

Cardurile contactless pierdute sau furate pot da batai de cap consumatorilor chiar daca au fost blocate de banca. Fraudatorii pot face mai departe tranzactii neautorizate din contul tau.

Anunt sponsorizat

Alege creditul imobiliar Casa Ta de la Raiffeisen Bank si ai reducere aniversara de 20% la dobanda.
Foto: MasterCard
Foto: MasterCard

Cardurile contacless permit ca platile de mica valoare sa fie efectuate mai rapid. Daca valoarea cumparaturilor este de pana in 100 lei, atunci plata se efectueaza fara introducerea codului PIN.

Usurinta cu care se pot face platile expune clientii la riscuri de frauda atunci cand cardul este furat sau pierdut. Hotul nu are nevoie sa stie codul PIN pentru a face cumparaturi cu cardul.

Problema este ca nici macar blocarea cardului nu te scuteste de probleme si te poti trezi cu tranzactii neautorizate chiar si dupa cateva luni de la data informarii bancii ca ti s-a furat cardul.

Tranzactii neautorizate cu carduri blocate

Tranzactiile neautorizate cu carduri blocate sunt posibile din cauza modul in care sunt procesate platile contactless.

Pentru a creste rapiditatea acestor plati, tranzactiile sunt procesate in modul offline, in sensul ca nu se verifica starea cardului la banca emitenta si soldul contului.

Banca seteaza o limita pentru tranzactiile offline la comercianti, care atunci cand este atinsa, declanseaza procesarea online pentru toate tranzactiile in asteptare, avand loc verificarea efectiva a cardurilor de catre banca emitenta. Aceasta limita difera de la o banca la alta si nu este facuta publica.

Prin urmare, daca un card blocat este utilizat pentru o cumparatura la un comerciant, iar tranzactia este una offline, atunci plata se efectueaza. Fraudele cu carduri contactless se pot produce timp de cateva luni de la blocarea lor, iar aparent bancile nu pot face nimic pentru a le preveni.

Singura solutie pentru consumatori este sa verifice lunar extrasul de cont si sa conteste toate tranzactiile neautorizate.

Parlamentul britanic cere masuri de protectie a consumatorilor

In Marea Britanie, Parlamentul a cerut deja autoritatii de supraveghere (FCA) sa ia masuri pentru a combate acest tip de frauda. Desi sumele fraudate sunt mici, nu este acceptabil ca un consumator sa stea luna de luna sa monitorizeze extrasele bancare pentru a detecta fraude, desi a informat banca sa blocheze cardul.

Conform informatiilor prezentate de FCA, comerciantii din Marea Britanie salveaza platile si le proceseaza in bloc, de regula, in timpul noptii in cazul magazinelor mari. Comerciantii mici fac procesarea chiar o data la cateva zile.

Aproximativ 45% dintre platile contactless se efectueaza offline. Una din solutiile identificate de Visa este ca toate platile contactless sa se efectueze online in Marea Britanie, masura care urmeaza sa se aplice in cursul acestui an.