BNR cere eliminarea depozitelor neprofitabile pentru clienti

bnr_5BNR a cerut bancilor sa ia masuri pentru evitarea situatiilor cand depozitele bancare genereaza pierderi pentru clienti. ExpertulBanilor.ro a atras atentia ca sunt cazuri cand deponentii incaseaza mai putini bani decat au depus.

BNR a transmis o circulara in sistemul bancar, prin care a solicitat remedierea situatiilor cand depozitele bancare aduc pierderi deponentilor, conform Medifax. Pe fondul reducerii dobanzilor la depozite si a majorarii comisioanelor de administrare, au aparut situatii cand suma ce revine deponentului la scadenta unui depozit devine mai mica decat cea depusa initial.

Banca centrala considera ca aceste practici pot conduce la aparitia unor riscuri reputationale si nu asigura respectarea prevederilor legale, care impun adoptarea unor practici prudente in relatia cu clientul.

Comisioanele asociate depozitului sunt mai mari decat dobanda

ExpertulBanilor.ro a avertizat asupra acestui pericol pentru clienti, mai ales atunci cand deponentii alearga dupa promotii la depozite. Chiar si un depozit de 4% poate genera pierdere daca scadenta este de 1 luna. In prezent, dobanzile depozitelor in lei au coborat pana la 2-3%, astfel ca riscurile s-au amplificat.

Bancile nu percep direct comisioane la depozitele bancare, insa exista costuri asociate cu deschiderea unui depozit, cum ar fi comisionul de administrare al contului curent si comisionul de retragere de numerar.

Comisionul de cont curent este stabilit in suma fixa, insa nivelul sau a crescut mult in ultimii ani. De exemplu, cea mai mare banca – BCR – nu mai permite clientilor sa deschida un simplu cont curent, ci forteaza achizitionarea unui pachet de cont curent, care are costuri mai mari. Asa cum ExpertulBanilor.ro a aratat, aceasta practica face ca depozitele de la BCR sa devina neprofitabile pentru clienti, in anumite situatii.

Comisionul de retragere numerar este de regula de 0,5% si se aplica la intreaga suma economisita la banca. In cazul in care rata dobanzii este de 2% pe an, este nevoie sa economisesti 3 luni doar pentru a acoperi acest cost.

Interventia BNR este una favorabila consumatorilor, deoarece trebuie evitate situatiile cand bancile fac profit, in timp ce clientii saracesc.