BCR mentine costuri mari la credite pentru clientii vechi

bcr 7Modul in care o banca isi trateaza clientii vechi ar trebui sa fie un punct de reper pentru toti clientii potentiali, deoarece pot ajunge in aceeasi situatie. ExpertulBanilor va prezinta povestea clientilor BCR.

“Schimba povestea!” este unul mesajele cu care BCR isi promoveaza in prezent noua oferta financiara, cu scopul de a atrage noi clienti. Nu stim cum se va termina noua poveste, insa vechea poveste a clientilor BCR nu este deloc vesela.

Inainte de 2010, banca oferea credite cu dobanda variabila. Rata dobanzii era ajustata in functie de dobanda de referinta, stabilita de BCR. Aceste dobanzi au ramas la niveluri foarte inalte, desi pe piata interbancara, indicii monetari au inregistrat scaderi considerabile.

Modul discretionar in care banca a stabilit dobanda de referinta a facut obiectul unor numeroase procese, care continua si acum. In multe cazuri, clientii au reusit sa obtina in instanta ca dobanda de referinta sa fie asimilara cu indicele Euribor, insa sunt si situatii cand banca a castigat procesul.

Clientii vechi sunt blocati cu credite scumpe

Desi BCR se confrunta cu numeroase procese din cauza nivelului ridicat al dobanzii de referinta, in continuare, nu s-a gandit sa elimine sursa de baza a acestui conflict: discriminarea vizibila a creditelor vechi fata de cele actuale.

Pentru creditele vechi, dobanda de referinta BCR este de peste 13% la lei si 8% la euro. De regula, la aceasta dobanda se mai adauga o marja, astfel ca un client vechi al BCR ajunge sa plateasca dobanzi de aproape 15% la lei si 10% la euro pentru un credit imobiliar.

In schimb, oferta actuala a bancii are dobanzi de 7-8% la lei si euro. Numai ca multi dintre vechii clienti nu se pot refinanta deoarece:

  • valoarea imobilelor a scazut prea mult in raport cu soldul creditului
  • banca a redus gradul maxim de indatorare la noile credite, astfel ca vechii clientii nu se mai incadreaza in barem.

 

Explicatii pentru refuz se pot gasi oricat de multe, insa nimeni nu impiedica banca sa alinieze dobanzile din contractele vechi la conditiile actuale. In final, un client care ramburseaza fara restante un credit cu dobanda de 10%, va rambursa si mai usor creditul daca scade dobanda.

Banca prefera executarea silita, decat sa scada dobanda

Nivelul inalt al costurilor face dificila rambursarea creditului de catre client. Cum veniturile au scazut mult in ultimii ani, unii ajung sa isi piarda locuinta, din cauza incapatanarii bancii in a mentine aceste valori excesive pentru dobanzi.

In aceste conditii, comportamentul bancii ajunge sa fie perceput ca sfidator, deoarece este dispusa sa acorde credite preferentiale la locuintele executate silit. Conform ofertei actuale, clientii care cumpara locuinte aflate in proprietatea bancii obtin credite in lei cu o dobanda de numai 6,5%.

Daca ar acorda aceleasi conditii si pentru clientii vechi, o parte dintre ei si-a putea pastra locuinta. Iar, din punct de vedere financiar, banca nu ar pierde niciun leu.

Prin vanzarea locuintei executate silit, banca inlocuieste un credit cu dobanda ridicata (care a devenit neperformant, poate si din cauza costurilor mari) cu unul cu dobanda mai redusa. Daca ar permite clientilor vechi sa beneficieze de aceasta oferta, situatia financiara a bancii nu numai ca ar fi mai buna, dar si clientii si-ar putea pastra locuinta. Acest lucru ar fi intradevar o campanie care sa “Schimbe povestea!”.