Bancile se feresc sa afiseze DAE in mod vizibil

brd_6Bancile scot uneori in evidenta in materialele promotionale doar costul partial  al creditului, in timp ce DAE este ascunsa printre notele de subsol sau chiar omisa.

Consumatorii de servicii financiare beneficiaza de un grad de protectie mult mai bun in prezent decat inainte de declansarea crizei financiare. Saltul s-a facut in 2010, atunci cand s-a implementat pe plan national, noua directiva a creditului de consum.

De atunci, insa, autoritatile nu s-au mai preocupat de acest domeniu. Nu inseamna insa ca probleme au disparut.

DAE este ascunsa in note de subsol

Un exemplu unde lipsa de reglementare genereaza riscuri pentru consumatori este cel al publicitatii la credite. Actuala legislatie prevede ca in orice material publicitar, DAE trebuie mentionata , daca se face mentiune la costul creditului.

Din pacate, legea nu face nicio referire la modul de afisare al DAE. In consecinta, majoritatea bancilor prezinta acest indicator esential pentru comparatia creditelor in nota de subsol a paginii, existenta acesteia fiind semnalizat cu un asterisc.

In plus, dimensiunea caracterelor este atat de mica inca trece deseori neobservata de catre consumatori. Pentru o informare corecta a consumatorilor ar fi necesar ca legea sa oblige bancile sa utilizeze caractere de aceesi marime si pentru DAE.

BRD campanie web

piraeus campanie web

Extrasele BRD au devenit suport publicitar. DAE este insa omisa!

In alte cazuri, bancile nici macar nu mentioneaza DAE, desi fac referire la costul creditului in materialul promotional.

Un astfel de caz se intalneste in unitatile BRD, unde pe extrasele de cont si pe chitantele eliberate, este prezentat un material promotional la creditul de nevoi personale. Banca prezinta clientului doar marja de dobanda, fara sa mentioneze nicaieri care este DAE.

brd miau

Marja de dobanda apare tot mai des ca principalul indicator de cost pe care bancile il scot in evidenta, desi aceasta nu reprezinta in anumite cazuri decat jumatate din costul total.

In acest mod, bancile incearca sa devieze atentia consumatorilor de la costul total al creditului, singurul care conteaza cu adevarat in luarea unei decizii.