Bancile ar trebui obligate sa accepte deciziile CSALB

Centrul pentru litigii bancare ar trebui investit cu puteri sporite, astfel incat bancile sa nu mai poata evita procedura de conciliere, in cazul in care consumatorii inainteaza o plangere in legatura cu serviciile financiare.

Foto: iosphere/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: iosphere/ FreeDigitalPhotos.net

Centrul pentru litigii bancareĀ  – CSALB – a fost constituit pentru a rezolva disputele dintre banci si clienti in afara curtilor de judecata.

Consumatorii evita in acest mod costurile de judecata deoarece serviciile CSALB sunt gratuite. In plus, solutia vine mult mai rapid decat in cazul unui proces in instanta.

Increderea consumatorilor este afectata

In primele 8 luni de activitate, CSALB a primit insa numai 173 de reclamatii de la consumatori, in conditiile in care reprezentantii ANPC afirmau ca primesc chiar si 100 de reclamatii pe zi cu privire la banci.

Prin urmare, foarte putini clienti apeleaza la CSALB, printre motive figurand si lipsa de informare, in conditiile in care campaniile de promovare au fost absente.

Reprezentantii CSALB au precizat ca multi consumatori sunt dezamagiti de faptul ca procedurile nu sunt obligatorii pentru banci. Acestea pot refuza sa ia parte in procedura de conciliere.

S-a creat chiar un comportament standard, astfel ca majoritatea bancilor nu vor accepta solicitarile clientilor formulate prin intermediul CSALB, cata vreme nu le-au acceptat in cadrul incercarii de solutionare amiabila (in faza de reclamatie simpla).

In aceste conditii, clientii sunt descurajati sa mai apeleze la procedurile de solutionare alternativa a litigiilor. Totodata, legea forteaza clientii sa incerce mai intai solutionarea litigiului, direct cu banca, inainte sa faca plangere la CSALB. In opinia clientilor, aceasta etapa reprezinta o pierdere de vreme.

Bancile au termen de 30 zile pentru a raspunde cererii clientului, iar acesta abandoneaza intre timp, continuarea demersului initiat la CSALB.

Bancile pot ignora procedurile CSALB

O solutie pentru a depasi acest impas este investirea CSALB cu puteri sporite, astfel incat bancile sa nu mai poate refuza participarea in procedura de solutionare a litigiilor.

Asa stau lucrurile in Marea Britanie, unde Financial Ombudsman poate declansa o investigatie pentru orice reclamatie primita de la consumatori. De multe ori, bancile platesc imediat suma stabilita ca si compensatie de catre Ombudman, pentru a evita declansarea investigatiilor amanuntite.

Bancile nu pot evita solutionarea unei plangeri prin intermediul acestei institutii si nici nu se pot sustrage de la deciziile pronuntate.

La noi, CSALB poate fi ignorat oricand de banci, in cazul in care nu le convine sa discute un anumit tip de reclamatie.

In plus, chiar daca accepta concilierea, banca poate refuza solutia propusa de CSALB in termen de 15 zile. Doar procedura cu solutie impusa este obligatoriu de acceptat de catre banca, insa sunt foarte putine cazuri, cand banca accepta arbitrajul in acest mod.

In conditiile in care chiar si guvernatorul BNR a sesizat aroganta si tupeismul de care bancherii dau dovada in relatia cu consumatorii, proiectul CSALB risca sa esueze daca nu i se pun la dispozitie mijloacele necesare pentru a discuta cu bancile de pe o pozitie de egalitate.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult