Alternativa gratuita pentru clientii care vor sa dea banca in judecata

Foto: ddpavumba/ FreeDigitalPhotos.net
Foto: ddpavumba/ FreeDigitalPhotos.net

Clientii vor avea acces la o alternativa pentru solutionarea in afara instantelor a disputelor cu bancile. Din 2016, reclamatiile vor fi analizate de catre o noua entitate independenta, special creata in acest scop.

Nu toate disputele dintre banci si clienti trebuie sa ajunga in fata instantelor. De foarte multe ori, sumele contestate pot fi modifice, astfel ca nu se justifica un proces costisitor in instanta.
 
Din acest motiv, in aproape toate statele UE, exista o entitate specializata, care judeca disputele dintre banci si clienti, fara sa fie nevoie sa se ajunga in fata instantei pentru fiecare reclamatie.

Solutionarea litigiilor va fi gratuita pentru consumator

Si in Romania se vor infiinta astfel de entitati, la care toti clientii nemultumiti vor putea apela. Cel mai important aspect este ca procedura este gratuita si va fi disponibila din 2016.

Procedura de solutionare alternativa a litigiilor (SAL) – asa cum este denumita oficial – va permite solutionarea litigiilor dintre consumatori si orice comerciant. Astfel indiferent de produsul sau serviciul achizitionat, clientii nemultumiti isi vor putea cere drepturile prin aceste entitati.

Conditia principala pentru a apela la procedura SAL este ca, mai intai, consumatorul sa incerce sa ajunga la un acord cu comerciantul.

Entitatile SAL se vor infiinta la nivelul ANPC si al altor autoritati publice cu atributii in domeniul protectiei consumatorilor.

Pentru sectorul bancar, se va infiinta o entitate separata, denumita Centrul de solutionare alternativa a litigiilor, cu sediul in Bucuresti.

Ce optiuni vor avea consumatorii?

Consumatorii vor putea depune reclamatii online sau la sediul SAL si vor avea de ales intre 2 proceduri:

  • Propunerea unei solutii: in acest caz, entitatea SAL analizeaza litigiul si propune o solutie. Aceasta va fi pusa in aplicare numai daca ambele parti sunt de acord cu solutia propusa. Rezultatul este comunicat in 30 zile, iar consumatorul are dreptul sa se retraga oricand, daca este nemultimit de modul in care functioneaza procesul.
  • Impunerea unei solutii: de aceasta data, solutia propusa de entitatea SAL este obligatoriu de aplicat, de catre ambele parti. Niciuna dintre parti nu se poate retrage din procedura, iar hotararea SAL are caracterul unui titlu executoriu.

  

In ambele cazuri, procedura SAL nu exclude dreptul oricarei parti de a ataca in instanta hotararea. O procedura de acest tip dureaza maxim 90 de zile de la data cand entitatea SAL a primit dosarul complet.

Banchereza, pe intelesul tuturor


Te ajutam sa intelegi mai usor contractele bancare

Vorbim in termeni simpli, pe intelesul tau

Sfaturi financiare pentru consumatori

Mai mult